Portfolio

fredag, april 03, 2020

Drömhuset



Tidigare i veckan avslöjade jag på instagram att vi har blivit husägare! Vi såg huset i december och det har varit en lång väntan men nu är allt klart! Nästa vecka får vi nycklarna till huset och jag räknar ner dagarna. Längtar tills vi får komma igång med att göra det till vårt hem. Det känns ännu så overkligt att vi ska få bo där, att vi får mera rum att leva, skapa och vara tillsammans. Vi har mycket idéer på hur vi ska omvandla det till vårt hem och jag har tänkt kicka liv i bloggen igen och dokumentera hela processen här. Lär ju bli intressant att flytta såhär i karantän-tider men som tur flyttar vi bara ett par kilometer och vi har hela april på oss (före vi ska vara ut ur hyreslägenheten) så jag tror vi fixar det. 






Vi ska inte göra några större renoveringar just nu, för huset är i väldigt bra skick och är inflyttningsklart. Det är byggt 1965. Vi har tänkt måla de flesta rum före vi flyttar in och sen tar vi det andra efter hand. Men tänk, snart har vi ett hjälpkök med mycket rum för att hänga tvätt - inte längre tvättställning bakom soffan! Snart har vi tre badrum, varav ett har badkar! Lyxigt värre! En egen bastu! Ett stort hobbyrum i anslutning till garaget som både Ronnie och jag har längtat efter hela livet typ! Det blir ett snickeri/guldsmedsverkstad!!! Äntligen ska alla våra verktyg och maskiner få vara framme och inte behöva vara gömda i något förråd. Det finns ett stort fönster i hobbyrummet och jag ska ha min guldsmedsbänk där så jag ser stenmuren och tallarna när jag jobbar....vilken dröm! 
En walk in closet ska jag förvandla till ett litet pysselrum med allt mitt pysselmaterial. Där finns inbyggda hyllor och lådor hela väggen full och där ska jag organisera allt mitt papper/garn/pennor/stämplar/mål osv. Ronnie ska få sitt eget arbetsrum med rum för sitt skapande och gitarrerna, Viggo får ett eget rum (så peppad att inreda det!) och vårt sovrum har en ytterdörr till en liten balkong. Planritning nedan.


Tyvärr finns poolen bara på ritningen. Jag tror vi klarar oss utan den, hehe. 

Tomten är stor med skog, en stenmur, äppelträd och jordgubbsland. Vi ska bygga en stor hage för hundarna så de kan vara ute med oss. Huset är bara några hundra meter från skolan och ishallen men också några hundra meter till skogen. Det är ett lugnt område som passande nog heter Heimbacka. ❤️ 

Kommer uppdatera mera nästa vecka och visa ”före” bilder och skriva om vad vi har tänkt göra med varje rum, med en väldigt liten budget. Tur att vi är händiga och kreativa! 
Följ husprojektet på min insta: rebeckadahlvik 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar