Portfolio

fredag, april 03, 2020

Vardag med bebis

Vår vardag har inte ändrat mycket iom Covid-19. Känner att jag är nog ganska lyckligt lottad att ha en bebis just nu. Dagarna är intensiva och jag har inte mycket egentid så det finns ingen risk att jag får tråkigt. Och då han äntligen sover broderar jag. Mitt nyaste projekt är en alfabet tavla med Harry Potter karaktärer, väldigt kul! Se bild nedan.



Men visst saknar jag mina vänner och våra familjer! 
Jag hoppas att vi hålls friska och att denna tid kan lära oss något. Att dra ner på tempot, sluta stressa över småsaker. Att stanna hemma gör säkert gott för många människor. För en introvert är ju detta en dröm (att ha en orsak att vara hemma alltså) men sen jag blev mamma har jag nog insett att jag behöver träffa andra människor några gånger i veckan för att inte bli galen. Så för tillfället är eftermiddagspromenaden ett sätt att komma ut lite. Om jag har tur ser jag någon jag känner och får hälsa på nån, på avstånd. Jag tar social distansering på största allvar och jag hoppas alla andra gör det också.




I helgen gick vi Kortjärvi naturstig och det blev Viggos första äventyr! Skönt att vara i skogen. Vi var inte de enda där men det var absolut ingen rusningstrafik, hehe.



Vi började med sormiruokailu (vet inte vad det heter på svenska?) för några veckor sen och det är superroligt! Boken som syns på bilden är informativ och har många lätta recept, som till och med jag klarar av, haha. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av matlagning men nu är det plötsligt väldigt kul att laga mat! Så småningom börjar han faktiskt äta maten och mosar den inte bara sönder och slänger åt hundarna. 

Lite problem har vi med nattsömnen nu. Viggo sover bra på dagen men att somna till natten är nästan omöjligt. Han somnar först kl.23 när vi går och lägger oss. Så har det varit nu i tre veckor. Det är kanske en fas, vet inte. Men han sover ju med oss sen ett par månader tillbaka och det har nog varit räddningen för min sömn, att samsova! Som tur sover han nästan alltid till nio på morgonen så jag får sova ganska bra, fast jag ammar honom några gånger under natten.

Men annars är han en sån glad och charmig liten pojke! Och jag får ju lite egentid på dagen så det är skönt. 
Sånt händer här hos oss, ha det bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar