Portfolio

onsdag, november 20, 2013

Books, books, books

Spännande berättelser väntar...

Igår for jag via biblioteket för att hjälpa dem lite med att låna flera böcker än vanligt. Ekenäs bibban ska äntligen flytta tillbaka till sin ursprungliga (men förhoppningsvis fräschare) plats vilket innebär en 500m kortare bibban-promenad för mig, haha. (Inte för att motion skadar mig men...) Den tillfälliga byggnaden var verkligen inte lämpad för ett bibliotek och det fanns få platser att sitta på om man ville läsa något där. 

Nu ska dom ha två veckor stängt för att flytta 50.000 (!) böcker. Jag hoppas att bibliotek alltid kommer att få finnas kvar. De är väldigt viktiga. För att citera Caitlin Moran: "A library in the middle of a community is a cross between an emergency exit, a life-raft and a festival. They are cathedrals of the mind; hospitals of the soul; theme parks of the imagination. On a cold, rainy island, they are the only sheltered public spaces where you are not a consumer, but a citizen instead"

En av de första sakerna jag gör när jag flyttar till ett nytt ställe är att besöka det lokala biblioteket och skaffa ett lånekort. Så gjorde jag i Woodstock, VT och så gjorde jag här i Ekenäs. Länge leve biblioteken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar