Portfolio

torsdag, december 11, 2014

När det var som värst

Jag har hela hösten sagt att jag ska berätta om mina hudproblem (som har varit extra besvärliga den här sommaren/hösten) och jag har väntat med det eftersom jag hade trott att jag skulle hitta en mirakelsalva och då skulle jag kunna skriva en solskenshistoria! Men tji fick jag. Jag har alltså en hudsjukdom, atopisk hud. Jag har haft den ända sedan jag var liten och som värst var den en vinter då jag var femton. Sen dess har den varit mycket bättre men periodvis kommer den tillbaka, oftast då jag är stressad och inte mår så bra psykiskt. Min hud är väldigt känslig också, förutom att den är snustorr. Förut har jag alltid behandlat den med kortison för det var mest effektivt och en vinter fick jag remiss till ljusbehandling, vilket faktiskt hjälpte och jag njöt av! 

När eksemen kom tillbaka i augusti tänkte jag att den här gången vill jag prova med något naturligt. Jag hade läst och hört mycket bra om kokosoljan och köpte den. Jag måste påpeka att de eksemen jag hade före jag provade kokosoljan var minimala och kliade inte mycket. Efter två dagar av användning av kokosolja försvann de mesta eksemen och jag var överlycklig. Jag slängde också bort mitt sminkborttagnings-medel och tvättade ansiktet med olivolja......jag använde heller inget smink under den här tiden. Jag fortsatte använda kokosoljan och FICK MERA EKSEM! Mina armar blev fulla av kliande eksem, mina ögonlock blev fnasiga och röda, halsen fick utslag, ett ställe där jag ALDRIG har haft eksem förut, brösten, händerna, kinderna, låren........och jag fortsatte använda den i en månad för jag hade ju läst att det går över. 3 månader har gått och de är fortfarande här. Kan ni tänka er hur arg jag är? 
Kokosolja passar inte alla och den totalförstörde mig. Snälla tänk på det före ni lovprisar den om ni inte ens har riktiga hudproblem.
 När det var som värst.
Nu har jag provat de här produkterna i några veckors tid. "Skin rescue oil" tycker jag är den enda som verkar hjälpa lite ens men den är svindyr och mängden räcker inte ens nära till det jag skulle behöva. Det står "några droppar morgon och kväll". Jodå. Mera som "Halva burken på morgonen och resten på kvällen" för att täcka alla mina eksem.  Känns jättelöjligt att med pipett pressa ut dropparna på armarna. Jag behöver en hink av det här! Lol. Som en fattig företagare har jag helt enkelt inte råd med den. 

Nu läste jag på Janinas blogg att de har använt Canoderm, så kanske jag kunde prova det. Alternativt ljusbehandling men det är svårt för läkarna försöker bara tvinga kortisonsalvor på en. Provad sak. 
Eller är det någon som vet om någon mirakelsalva som är naturlig? 

Mina eksem har alltid "gått om" eller blivit bättre och såhär lång tid har jag aldrig haft dem förut så det oroar mig förstås. Jag vet inte heller vad som utlöste den (före kokosoljan alltså) för jag tyckte inte jag kände mig så stressad då. Det var före hela den här företags-grejen. Skulle det kunna bero på att vi flyttade i juni? Men varför skulle det ta två månader för eksemen att blomma ut då? Jättekonstigt. 


Tankar och åsikter om detta?

32 kommentarer:

  1. Jag har hört att MSM-pulver kan hjälpa, blanda pulvret med vatten och spruta sen på utslagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, måste ta reda på mer för jag har aldrig hört om det :)

      Radera
  2. Tack för inlägget! Jag har atopisk hy och har nu varit mkt stressad vilket har lett till eksem på hals (vilket jag aldrig haft) och på armar och ben.. så här dålig hud har jag inte haft på år.. hade tänkt pröva kokosoljan, men jag lär nog avvakta med det. Tack för inlägget, kan hända att du hjälpte mig väldigt mkt! Vet ju aldrig hur min kliande torra hud hade reagerat..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen orsak :) Hatar stress, huden reagerar så fort på det! Ja, vi har ju alla olika hud så den KAN ju hjälpa dig, men jag tyckte att den inte gjorde något. Den var inte tillräckligt fet, det kändes som att sätta vatten på de kliande eksemen :/

      Radera
  3. Det behöver ju inte vara kokosoljan i sig, har svårt att se vad hos den som skulle kunna förvärra, det är ju en väldigt naturlig grej. Det kan ju istället vara avsaknaden av något annat "starkare" preparat som gjort att det förvärrats. Men Canoderm låter ju som något värt att testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människan kan vara allergisk även mot naturliga grejer :) Och vi är alla så olika. Jag är nog ganska säker på att det var kokosoljan som förvärrade huden. Eftersom jag inte har använt kortison på ca 2 år har jag svårt att tro att huden skulle "sakna" det? Annars har jag bara använt Dermosils bassalvor. Ja, jag tror jag tänker prova Cano derm under helgen som akuthjälp! :)

      Radera
  4. Hej! Jag säljer av forever living aloe vera produkter och rekommenderar starkt att du skulle prova på dessa produkter! Jag vet jätte många med atopiskhy som använder produkterna :) Hör av dej om du vill veta mera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej :) Min mamma använde alltid aloe vera salva när vi brände oss på bränn-nässlor som barn, och det har jag faktiskt i kylskåpet! I somras funderade jag faktiskt på att köpa en aloe vera planta för en bekant tipsade mig om det. Kanske hör av mig, ska se :)

      Radera
  5. Har hört ett par personer som sluppit en del av sina besvär när de uteslutit alla matvaror som innehåller citronsyra (konserveringsmedel). Pröva googla på det, kan vara värt ett försök trots att man hamnar att välja bort de flesta vardagligaste produkterna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, det var något nytt. Lite komiskt att jag använder citronsyra varje dag i mitt jobb :) Inte så att jag är i fysisk kontakt med det men jag använder det i betbadet.

      Radera
  6. Väldigt intressant och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!! Jag har jobbat med kosmetik i många år och har märkt hur många som söker mer "naturliga" produkter som är fria från tillsatser och konserveringsmedel nuförtiden... kokosolja är mångas favorit men precis som med allt annat handlar det ju om vad som passar bäst för en själv och inte vad som funkar förandra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Tänkte att jag äntligen skulle berätta om det då jag aktivt försöker hitta en mirakelkur och våga visa hur jag ser ut under mina "sämre" dagar. Man känner sig ju inte alltid så himla snygg med röd ögonskugga runt ögonen :D Jo, det är nog mera människor som försöker välja mer naturliga och ekologiska produkter nuförtiden. Jag önskar att jag skulle ha tänkt på det tidigare!

      Radera
  7. Jag har sluppit mina kliande hudproblem sen jag övergick till lågkolhydratskost. Lämnade bort allt socker, ris, potatis, majs, vitt mjöl, pasta och äter som lchf:are men inte lika mycket fett som i lchf. Är extremt allergisk och kan svälla upp i fejset om jag testar nya krämer så nu håller jag mig till apotekets bassalva i ansiktet men kroppen har jag inte smort in på hela hösten!
    Har också hört om andra som fått hjälp mot atopisk hud med att lämna bort allt socket- både det rena synliga sockret men också de livsmedel som innehåller mycket kolhydrater.

    Läser man på lite så är det inte alls svårt att följa och slipper man sina besvär så är det definitivt värt det lilla jobbiga med att äta annorlunda. Min mage lugnade sig ocks, jag lider av IBS somgör att magen sväller och blir öm, men om jag håller mig borta från kolhydraterna så är det lugnt i magen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, bekanta har nog sagt till mig också att det kan ju delvis bero på kosten. Det är så många saker som kan påverka huden som man inte tänker på! Kosten, sömnen, stress....osv. Jag hade en tid då jag helt lämnade bort brödet men jag märkte ingen större skillnad. Borde kanske ha lämnat bort alla kolhydrater också. Tyvärr måste jag erkänna att min kost är kanske inte den bästa, mycket kolhydrater och en och annan chokobit nu som då. Är orolig över att jag inte skulle ha den självdisciplinen som behövs för att ställa om mina matvanor så drastiskt. Jag vet ju att jag säkert skulle må bättre av det men men...... excuses, excuses *skäms*

      Radera
  8. Jag har använt på en av mina klienter en naturlig hudsalva (grön tub) som en hudläkare rekommenderat klienten. Minns inte vad den hette, men salvan var lite brunfärgad men tog faktiskt bort eksem som dina (hen hade en annan hudsjukdom). Själv så funkar kokosoljan fint för mig, på samma sätt som att sova en natt med honung på en finne, och så är den puts väck. Vi är alla så olika. Hoppas att du hittar en kräm som passar just dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, låter intressant! Ja, det är ju super om kokosoljan funkar för någon! Är bara irriterad över att den inte funkade för mig. :P

      Radera
  9. Nu måste jag också skriva eftersom jag haft atopisk hy hela mitt liv. Kokosolja gör inte ett skit för mig heller! Jag är inte allergisk mot den som du verkar vara, men den ger inte tillräckligt med fukt åt min hy så använder jag bara den blir jag efter ett tag torr som sjutton och börjar klia mig och då dyker förstås eksemen upp.

    Jag har som du förstår också testat det mesta. Det som funkar bäst är ju kortison, men det ska man ju använda så sparsamt som möjligt. När jag bodde i Åbo fick jag ljusbehandling två vintrar, det var helt fantastiskt bra och jag mådde så mycket bättre! :)
    Det som annars hjälper är att åka utomlands till solen varje år i oktober/november. Då håller jag mig ganska frisk resten av vintern. Tyvärr har jag inte råd att åka varje år. Annat som hjälper är att försöka att inte stressa och äta nyttigt.

    Och så smörjor/salvor då, jag har nog provat mig igenom stora delar av apotekets sortiment! Det ENDA därifrån som haft någon långvarig effekt på mig är salvor med hög procent karbamid! Det finns några olika sorter, men de jag använder är från Eucerin - en stor vit flaska med blå kork och 10% karbamid till kroppen, och en mindre vit tub med 5% karbamid till ansiktet.

    Annat som jag också kan rekommendera är A-creme (brun glasburk med gammaldags etikett), finns på vissa apotek och hälsokostbutiker. Tjocka lager på eksemen till natten ska det vara. Och så en jättekonstig salva som är riktigt svår att få tag på - en sorts tjärsalva med höga doser A-vitamin i (man ska inte använda den när man är gravid) som är extremt klibbig och svår att smeta ut MEN den funkar ohyggligt bra! Den har ett jättekonstigt namn men är du intresserad kan jag fota burken jag har hemma och mejla dig :)

    Jag fick faktiskt bort alla mina eksem efter en dunderomgång kortison till hela kroppen och ansiktet, smorde noga varje dag i två veckor (läkarordination) och sedan Eucerinkrämen morgon och kväll + de båda ovannämnda krämerna som "punktbehandling" på de svåraste eksemen. Det kom inte nya eksem och min hud fick läka, nu har jag i några års tid klarat mig riktigt bra *pepparpeppar* - visst blossar några eksem upp ibland speciellt när jag är stressad, men jag har inte längre hela kroppen täckt. Jag vet hur ont det gör och hur det svider när huden är så sårig :/

    Avslutningsvis vill jag bara säga att jag är mycket för naturliga och ekologiska alternativ, men när man faktiskt har en sjukdom så hjälper det inte alltid. Toppen för dem som det funkar för dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, exakt så kändes det när jag använde kokosoljan. Den kändes inte tillräckligt fet och det kliade och sved bara mera men jag trodde det skulle gå om så småningom....
      Ja, om jag hade råd skulle jag absolut åka söderut på hösten/vintern! På sommaren mår jag så mycket bättre!

      Jag köpte faktiskt Canoderm idag, som innehåller 5% karbamid och den känns i alla fall tjock när man sätter på den. Ska prova att bara använda den nu i några veckor och se om det blir bättre!

      Tack så mycket för alla dina tips, det uppskattas! :)

      Radera
  10. Jag har själv atopisk hud och har under senaste tiden (spec i maj) haft dålig hud, vilket jag förövrigt inte haft på ca 9 år. För min egen del är det bara kortison som hjälper när jag vill ha bort mitt skit. Annars ett tips: be om bakterieodling, du kan har fått en bakterie som endast kan botas med antibiotika, för mig visade sig iallafall att bakterieodlingen var positiv.. Annars försöker jag undvika salvor med sämre ämnen (iallafall vid långvarigt bruk) (läs här: http://emmsie.webblogg.se/2014/june/att-lasa-ingredienser.html). Jag brukar använda Aqualan Duo, eller om jag känenr att jag vill ha en tjockare salva så är denhär bra: https://www.dermoshop.com/fi/products/3007-extra-voide?r=%2Fintent%2Fskincare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad konstigt att det kommer tillbaka så plötsligt efter 9 år! Har du någon aning om vad det är som har orsakat det? Ja, jag vet att mina eksem antagligen skulle bli bättre ganska fort med kortison men det skulle komma tillbaka efter en tid igen. Helst skulle jag vilja hitta någon bassalva som inte är lika farlig som kortison.
      Tack för alla tips! :)

      Radera
  11. Det kan också hända att oljan försämrade din hud om du använt den varje dag i en lång, eftersom att den täpper till proer. Då lagret (oljor eller vax) lägger sig som plast på huden och endast den fukt som huden själv har circulerar där under oljan (likt ett slutet ekosystem). Detta gör att huden blir tvungen att gå djupare in i cellerna för att få vätska, vilket i sin tur åtminstone föråldrar huden en hel del.

    Men som atopiker känns det alltid skönt att lägga olja/vax på huden eftersom den känns så tjock att den hjälper, medan produkter med endast glycerin känns väldigt tunna och "torra". Men rekommendrar att läsa inlägget som jag länkade till i min förra kommentar! :) Hoppas din hud blir bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min kusin som är kosmetolog sa något liknande tror jag, men jag förstod inte riktigt vad hon menade då. Hon sa att kokosoljan inte går tillräckligt djupt, där var de riktiga problemen är, utan den bara stannar på de yttre hudlagren. Har jag förstått det rätt? :) Jag läste inlägget, intressant!

      Radera
  12. Jag skulle nog fortsätta experimentera med naturliga läkemedel om jag vore du, även om nu inte kokosoljan fungerade. Jag hade nån sorts utslag på händerna för en tid tillbaka och körde efter läkares rekommendation på med kortisontub efter kortisontub, tills huden var så skör att jag inte kunde knyta händerna utan att huden på knogarna sprack upp. Då rekommenderade läkarna tjocka salvor baserade på paraffin, som hjälpte så länge de satt på men gjorde huden ännu värre i skick i längden. Räddningen blev att skära bort ALLA kemikalier och paraffinprodukter, ALL kortison och underliga salvor från apoteket, och istället tvätta enbart med naturliga tvålar (nuförtiden bara matsoda) och välja naturliga hudvårdssalvor som faktiskt bygger upp huden istället för att bara utsätta den för mera kemikalier. Det finns mycket mera än kokosolja att välja på ute i naturen. Lycka till! :)

    SvaraRadera
  13. Så tråkigt! Jag förstår dig verkligen, eftersom jag själv är atopiker. Faktum är att jag själv har köpt kokosolja i just detta syfte, men nu har du verkligen skrämt upp mig. Förstås kommer jag att testa denna olja en tid, men om jag märker att jag får mer eksem så kommer jag nog sluta direkt. Tack för varningen! :) Jag skulle rekommendera att du testar spraya på kolloidalt silver, för det har iallafall hjälpt mig otroligt mycket :)

    SvaraRadera
  14. Joo du förstod nog det rätt :) För mig började det när jag flyttade.. Ingen aning om varför..

    Andra tips jag tänkte på nu senare: använd duschtvål med pH värdet vid ca 5 (Lactoline tex (ifall du inte använder liknande redan)), E-vitamin hjälper att förnya huden som även kan hjälpa med exem. Ifall du bestämmer dig för att ta en bakterieodling, kan Duocort (ifall du vill använda kortison, om du inte redan har det) vara bra eftersom det är bakteriedödande på samma gång!

    SvaraRadera
  15. Jag har haft atopiska liknande utslag kring ögonen och nu också på halsen och kinderna sen ca ett halv år tillbaka.Eftersom jag aldrig annars har haft problem är jag ganska lost med vad jag ska göra och det verkar bara bli värre om jag inte använder kortison. Var till sjukskötare förra veckan och där fick jag inte så mycke mer hjälp än vad jag redan visste så vet itne riktigt hur jag ska gå framåt. Men jo, kokosolja ska jag iaf inte prova i detta syfte! Hoppas din hud mår bättre snart!

    SvaraRadera
  16. Har å fåått eksem som ha vaali värr hela tidn undi 2 års tid, speciellt tå man duschar i vaanli temperatur å varm. Tycker int att kokosoljo funkar, utan bara lagar i värr. Men varinda gang ja badar bastu å duschar i rikti kalld vattni, lägger en kräm som ja tiföst int ens troodd att ja tåld (liiti parfymera), (Ldb,sparkling moments lotion) så far i nästan bort!? :S:D Hä er sääkärt grömt olika från person ti person.:P:)

    SvaraRadera
  17. Har en treårig dotter som har en del utslag som från och till kliar. Läkaren kan inte säga vad det är , dom försökte förklara det med svamp då hon var liten men hur mycket vi än smorde så försvann det inte. Märkväl hon hade 2 runda ställen med utslag på ryggen ett och på vaden ett.. På sommaren försvann det så gott som. Undviker kortison men har hållit kuri på utslagen med att smörja med bepanten morgon och kväll. I höstas hade hon en flunssa med 40 grader feber i 3 dagar och efter det försvann utslagen helt i några veckor. Har kommit tillbaka i sakta mak på ryggen och vaden, men även lite rött och skrovligt på några ställen på armarna har kommit till. Fick tipset att prova aloe vera som jag testat spraya på , först verkade det bli bättre men nu blivit värre igen och börjat klia på armarna... Hittade nån som skrev om att dom blivit hjälpta av en egengjord salva som är en fet bassalva som man blandar matsoda i... Tänkte testa den nu åt henne istället... Läkarna kan inte komma på vad hon har då det inte är typiskt atopisk hy och ingen eksem i några veck utan bara mitt på huden... Har testat och hon har inga allergier som dom hittar... Så förslag på vad som det kan vara tar vi gärna emot likaså tips på vad som kan hjälpa då jag har fet hy och aldrig ens behövt smörja in mig under mina dryga 40 år så vet egentligen inget om torr hud och utslag och eksem...

    SvaraRadera
  18. Jag föreslår att Du testar Kung Markattas Sesamolja, finns på Ica livs, mycket välgörande för hud, och något bakteriedödande.Jag har haft problem i 20 år och verkar som detta ska bota mig. Har Du blivit allergitestad för födoämnesallergi. Det kan också vara stress, tänk: ta det lugnt det går över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset men detta är ett två år gammalt inlägg och min hud är mycket bättre nu. Dessutom bor jag i Finland, det finns inget Ica här. Vi pratar svenska i Finland också :)
      Ja, jag har allergitestat mig flera gånger och det har aldrig visat något, tror dessutom inte att såna test är något att lita på till 100%. Jag vet att stress påverkar jättemycket.

      Radera
  19. Tack för att du delade med dig. :-) Har atopiska eksem och precis provat kokosolja men fått eksem på nya ställen. Ska prova att utesluta det.

    SvaraRadera
  20. Hej! Såg att detta var ett gammalt inlägg men jag chansar och skriver ändå!
    Jag har atopiskt eksem på armar, hals och ben, misstänker att jag även fått vid ögonen och tinningen.. det är så jobbigt.. hur behandlar du dina? Vill inte smörja med mer kortison nu :(

    SvaraRadera