Portfolio

tisdag, oktober 29, 2013

Stenfattning









Den här veckan har jag (bland annat) fattar tre agater, en del av kursen vi har nu.
Det gick bra med tanke på att sist jag fattade en sten var i maj. Jag börjar också bli bättre på att renskära fattningen, det är roligt när man märker att man utvecklas. Även om det ibland tycks ta längre för mig än för andra, haha. 

Det jag skulle skriva var att jag tänkte visa mina verktyg och vad man behöver när man skall fatta en sten, i det här fallet en kistfattning. På bilden nedan ser ni en en del av ett örhänge i silver som är fastsatt i en sorts plastmassa (som man värmer upp i kastrull) som i sin tur är fast på en träbit som i sin tur är fastspänd i en gravyrkula.
Stenen är en grön agat, (tycks ha en grön-period nu) och verktygen från vänster är; en lupp för att kolla att stenen säkert är fast, (det känner man nog iofs) och en flackstickel (dessa kan inte köpas utan man köper råmaterialet och tillverkar det så att det passar ens egna hand, det är det vi håller på med under den här kursen, tillverkar egna verktyg). Flackstickeln använder man till att skära fattningen efter att man fått stenen fast. På högra sidan av gravyrkulan finns tilltyglaren, den använder man till att trycka fast metallen på stenen och så en hammare. 

Oj. Jag tycker tydligen om att använda parenteser. Hoppas det inte blev alltför krångligt att läsa.
Jag har haft en lång (men bra, haha) dag och jag borde gå och lägga mig tidigt idag.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hä kanstzi låtär inveklat men egentligen er int i så svårt :)

      Radera
  2. Hejsan!
    Jag söker förtvivlat på nätet efter lite info. Tänkte gravera (väldigt enkelt) i ormskinnsagat, Har en handgravyrmaskin, Inget don att fixera med. Tänkte ta en klatt modellera eller liknande att klibba fast stenen i. Funkar samma fil till agat som till glas? Eller vad tror du? Som sagt, ett väldigt enkelt, rakt mönster..Inga direkta svängar.
    Tips tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig! Tänkte du gravera i en sten? Det har jag aldrig gjort så jag vet tyvärr inget om det. Plastmassan jag använder på bilden ska man hetta upp i kastrull så det blir mjukt, sätta fast sitt föremål och sen vänta på att det ska stelna så vanlig modellera går inte. Det måste sitta ordentligt fast. Alternativt kan du använda kitt på en träbit, det går också.
      Du behöver en diamantfil!
      Tyvärr är jag ingen expert, har bara studerat guldsmide i tre år men hoppas jag hjälpte litegrann :)

      Radera