Portfolio

onsdag, juli 01, 2015

Bokutmaning - juni









Lycke - Mikaela Bley
"En kall och regnig fredag i maj försvinner åttaåriga Lycke spårlöst från Kungliga Tennishallen i Stockholm. På TV4, ett stenkast därifrån, vill man vara först med nyheten - och kriminalreportern Ellen Tamm får uppdraget att följa fallet....."

Ellen Tamm är en lite märklig person, jag kan inte riktigt relatera till henne. Speciellt spännande är inte boken heller, förrän riktigt i slutet. Jag tycker slutet var oväntat - men jag köpte det inte riktigt. Det är ändå en läsvärd bok men det finns bättre deckare där ute. Jag ger den 2 1/2 av 5

Fånge i hundpalatset - Martina Haag
"Varför bjuder Martina tonåringar på hundgodis med njursmak och vad händer om hon dubbelhoppar från balkongen i flygmössan? Varför går hon till kyrkan med benen täckta av vaxat katthår? Vilken kroppsdel skulle Erik äta först om han vaknade en morgon och var helt gjord av chips? Och vem är det egentligen som bestämmer i hundpalatset?"

Jag gillar Martinas krönikor. De är underhållande och säkert igenkännande för många mammor men jag kan också uppskatta dem fastän jag ännu inte har barn. Hennes böcker får en på bra humör och ibland blir det tungt att läsa annat så då är hennes krönikor sköna att relaxa med. Jag ger den 4/5.


Öppnas i händelse av min död - Liane Moriarty
"Tänk dig att din man har skrivit ett brev till dig, ett brev som bara får öppnas efter hans död. Föreställ dig att brevet innehåller hans mörkaste hemlighet. En hemlighet som kan rasera inte bara det liv ni har byggt tillsammans, utan också andras. Tänk dig att du hittar brevet när din man fortfarande lever."

Den här boken var sjukt bra. Den fick en att fundera så mycket, hur en själv skulle ha valt att göra i samma situation och hur våra val påverkar våra liv. Ja, läs den så fattar ni vad jag menar! Jag gillade att man fick läsa från många olika personers vinklar, även om man i början inte alls förstod hur personerna hängde ihop med varandra. I början var det en hel del personer att ha reda på, så det var väl det enda negativa. Men efter ett tag kom man ihåg alla och jag tror karaktärerna kommer vara kvar i mitt huvud en tid framöver. Jag började diskutera boken med min pojkvän och när det händer är det en bra bok, haha. Jag ger den 5/5!


Varför gråter inte Emma? - Magnus Wennerholm och Emma Jangestig
"Äntligen hade tillvaron ordnat sig för Arbogatjejen Emma. Hon som alltid fallit för fel killar och tidigt blivit ensamstående mamma med två barn. Nu hade hon mött en trygg man och de planerade för ett liv tillsammans. Men en kväll stod någon ur det förflutna i dörren och på några sekunder var tragedin ett faktum. Emma blev svårt misshandlad av den tyska kvinnan. Hennes barn max och Saga hade aldrig någon chans."

Detta är en sann historia. Fruktansvärt och förfärligt att vara tvungen att gå igenom något sådant. Att mista sina små barn på ett sådant hemskt sätt. Vilken styrka och mod Emma har!
Välskriven bok, jag ger den 4/5.


Som alltid tar jag gärna emot boktips, alla tidigare bokrecensioner 
hittar ni under kategorin "böcker".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar