Portfolio

onsdag, oktober 07, 2015

Mini-vitrinskåp

Detta inlägg är ett samarbete med Elsa Möbel i Kronoby. 

I några månaders tid har jag varit på jakt efter ett vitrinskåp att ha på väggen i köket - men efter att ha finkammat stans alla loppisar och både pappas och farfars förråd utan resultat tog jag kontakt med Evalis på Elsa möbel i Kronoby. Jag ville att skåpets dörr skulle vara gjort av ett gammalt fönster och hon hade ett i rätt storlek! Mina inspirationsbilder såg ut såhär;


Jag ville att det skulle se gammalt ut och jag ville måla skåpet svart. Jag tänkte att det skulle se så snyggt ut mot våra nya, vitmålade väggar i köket. Evalis byggde skåpet åt mig efter fönstrets mått och sen målade jag skåpet med Jeanne d´Arc Living Vintage paint, som är en vattenbaserad kalkfärg. Färgen är väldigt matt och det var min första gång med att måla med kalkfärg, nyansen heter Black Velvet. Efter två varv mål vaxade jag skåpet med ett svart vax som också syns på bilden.
Färgen och vaxet är alltså från Elsa Möbel, där du också kan hitta många andra nyanser av kalkfärgen.



Till vänster: Skåpet som det var när jag hämtade hem det från Kronoby.
Till höger: Skåpet efter ett varv med kalkfärgen.


I färd med att börja vaxa!
Sen hoppar vi över allt det tråkiga med att sätta fast hyllor, sätta fast fönsterglaset och går till slutresultatet! (nu får ni också se hur köket blev efter att väggarna målades vita!)


Där är nu skåpet, stadigt fastsatt i väggen så det borde inte komma ner. Jag fyllde mitt lilla vitrinskåp med några muminmuggar, (jag fick två nya i födelsedagspresent!) vinglas, shotglas, osv.



Jag valde den här fina knoppen i Elsa Möbels möbelbutik i Kronoby där ni kan hitta alla möjliga slags möbler, målarfärg, möbeltyg, knoppar och beslag m.m.


Som ni ser är jag galen i turkos....det ska vara överallt!
Jag är väldigt nöjd med mitt skåp, det blev precis så som jag hade tänkt mig! 


Nya motiv till mina tavlor, alla målade eller pysslade av mig. 

9 kommentarer:

  1. Jättesnyggt! Var har du hittat kalkfärgen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde det framgick i texten att det var från Elsa Möbel? Nå, ska ändra texten då :)

      Radera
  2. Så fint det blev! :) Skåpen i inspo-bilderna är också ljuvliga!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja, visst är dom också fina!

      Radera
  3. Mycket vackert!

    SvaraRadera