Portfolio

torsdag, februari 04, 2016

Mina projekt

Hej! Det blev lite tyst här, jag har legat med en värmedyna på magen typ hela veckan. Mensvärk from hell och feber, kul att vara kvinna. 
Men till något roligare, idag kom jag äntligen ut ur huset och egentligen skulle jag bara hämta ut ett paket (visar vad det innehöll imorgon) men på något sätt hamnade jag både i en garnbutik där jag shoppade loss och en tygbutik. Hmm......vad hände?

Sen jag lärde mig virka förra våren har jag börjat på flera olika projekt och de flesta har jag nog gjort färdiga men filtarna är så pass stora projekt så man hinner tröttna på dem och börjar på något annat mellan varven. Därför hade jag bestämt att jag måste göra babyfilten klar före jag börjar på en ny filt. 
För ett par dagar sen släppte Bonnie (som har ett väldigt inspirerande instagramkonto: greenletterdayett mönster på en hexagon mormorsruta som jag har suktat efter hela hösten på hennes instagram. Så jag köpte mönstret....och idag var jag säkert en halvtimme i garnaffären och valde färger....mm.

Men sen svängde jag förbi tygaffären och skulle söka tyg för babyfilten (nej jag är inte gravid, gör den för framtiden för jag orkade inte göra filten större, haha). Jag skall alltså fixa en baksida för den här filten här ovanför och göra det till ett täcke. Och egentligen hade jag tänkt göra det som lappteknik men när jag hittade det här supersöta tyget ändrade jag mig. Det får bli en stor bit tyg istället. Kan ju också inflikas att jag aldrig gjort lappteknik och jag och symaskinen inte är bästisar. Ge mig lite trä och verktyg så kan jag snickra en stol, eller fatta fast en diamant i en guldring men när det kommer till symaskinen är jag helt lost. Så jag tar en lättare väg ut. 


Till dagens inköp! Min inspirationsbild: pinkstitches
Jag ska alltså ha grått som "bottenfärg" så att de andra färgerna verkligen står ut och för att filten inte ska bli lika crazy som den turkosa på första bilden. Jag hoppas att det blir fint! Jag valde ganska murriga färger, lite höstiga är dom kanske? Men filten kommer antagligen bli färdig först nästa höst så det passar ju bra då. Är lite överraskad över två färger jag valde, den senapsgula och fuchsia eftersom det är färger jag aldrig skulle välja på kläder. Speciellt inte rosa. Men här tycker jag det passar bra. Ja, jag skulle kunna babbla hur länge som helst om färger, det är ju så kul. 
Mönstret jag ska använda heter Hexie Love Actually och ni kan köpa det här.


Här är min retrofilt som jag först hade tänkt göra till ett sängtäcke till vår säng men kom fram till att filten som vi använder funkar hur bra som helst så det här kommer att bli ett täcke till en större barnsäng. Och så lappteknik på baksidan i roliga svartvita tyger. Kommer blir sjuuuukt snyggt.
Mönstret till retrocirklarna hittar ni här.


Länka gärna om ni har något roligt virkprojekt på gång så får jag se! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar