Portfolio

söndag, juli 14, 2013

Jag är feminist!


Efter att ha läst "How to be a woman" av Caitlin Moran har jag kommit till insikt. Jag har aldrig riktigt tänkt på att jag är feminist och vad det innebär men nu VET jag att jag är FEMINIST. 
Caitlin skriver på ett roligt och smart sätt om att vara kvinna och om feminism. Jag tycker att ALLA kvinnor borde läsa boken, oavsett ålder. 

Nu blir jag bara arg då kvinnor snäser ut "Jag är verkligen inte feminist".
Nehe, så (för att citera Caitlin själv) vilken del av "kvinnofrigörelse" är inget för er? Är det rösträtten? Är det rätten att inte vara ägd av mannen man gifter sig med? Är det strävan efter lika lön för lika arbete? Är det Madonnas "Vogue"? Är det jeans? RETAR NI ER på alla bra grejer? Eller var ni bara FULLA NÄR NI BESVARADE ENKÄTEN? 

Utan feminismen skulle det inte vara tillåtet att ens diskutera kvinnans plats i samhället. Då skulle vi ligga och föda på köksgolvet allihop-med en träslev mellan tänderna för att inte störa karlarnas kortspel - innan vi sprang iväg och vitmenade utedasset i all hast. 

Om du ännu tvivlar på om du är feminist eller ej, här är ett snabbtest. Stick ner handen i byxorna.

     a) Har du slida? och
     b) Vill du bestämma över den själv? 

Om svaret på båda dessa frågor är ja: Grattis! Du är feminist.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar