Portfolio

tisdag, oktober 07, 2014

100 frågor

Det var längesen jag gjorde en lista så nu snodde jag den här av Egoina! Om ni hatar sånt här är det bara att skrolla vidare men jag själv tycker de kan vara ganska roliga. Man lär känna personen lite.
1. Hur gammal är du om fem år? 29....hoppas att de fem åren inte går alltför fort!
2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? Min pojkvän Ronnie, nu på kvällen.
3. Hur lång är du? 169? Tror jag.....det var en tid då jag trodde jag var 170 men mätte mig sedan och blev jättebesviken över att jag bara var 169, haha. 
4. Vilken är den senaste filmen du sett? Jag tror den hetter Behind enemy lines 2. Den kom på tv i söndags och den var SKIT. Storyn var ju ok men filmandet SÖG. *filmnörd*
5. Vem ringde du senast? En bokföringsbyrå.
6. Vem ringde dig senast? Ronnie.
7. Hur löd det senaste sms:et du fick? eeeh....det senaste kan jag nog inte skriva för det gäller företaget men från Ronnie fick jag "jaja".......väldigt intressant!
8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Beror lite på person och ärende. Jag har alltid HATAT att ringa till okända människor, det känns som att jag låser mig och glömmer allt vad jag ska säga. I såna fall det går, träffar jag hellre personen IRL. Men nu när jag har varit tvungen att ringa massor har det blivit mycket lättare och det är superskönt! Det har faktiskt varit ett hinder för mig förut. Jag har skjutit upp saker för att jag inte vågat ringa. No more!
9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? Gifta och det är jag glad över!
10. När såg du senast din mamma? På min födelsedag för två veckor sedan, min pappa såg jag förra veckan när han var med mig och vi fixade en massa saker till verkstan och med företaget.
11. Vilken ögonfärg har du? Gröna.
12. När vaknade du i dag? 07:30, steg upp och gjorde kaffe åt Ronnie, gick tillbaka till sängen och vilade samtidigt som jag försökte få Ronnie att gå upp...vilket tog ungefär en halvtimme. Sov till 9.30 och gick sedan upp. 
13. Vilken är din favoritjulsång? Cold December night av Michael Bublé. Älskar alla hans julsånger, snart kan jag börja lyssna på min "christmas music playlist" på Spotify. Jep. Jag har en sån. Älskar julen och tröttnar aldrig på den. Förutom i januari, haha.
14. Vilken är din favoritplats? Det är nog hemma på Nabba i Terjärv där jag växte upp. Lugnet där.....en sån plats vill jag bygga mitt eget hus på en vacker dag!
15. Vilken plats föredrar du minst? Folksamlingar någon längre tid klarar jag inte av. I need my personal space!
16. Var tror du att du befinner dig om tio år? Vad jag tror och vad jag vill kan ju variera....men om tio år är jag 34. Jag hoppas vi har byggt vårt hus - drömhuset någonstans ute på landet. Jag hoppas vi har barn, kanske 3? Jag hoppas vi har hund(ar) och att både jag och Ronnie får jobba med något vi älskar. Jag hoppas jag är lycklig!
17. Vad skrämde dig om natten som barn? Mörkret. 
18. Vad fick dig verkligen att skratta senast? Ronnie för någon timme sedan. Vi skrattar mycket - varje dag. 
19. Hur stor är din säng? 180 bred. DRÖMMEN! Vårt bästa köp ever, helt klart. 
Sovrummet.

20. Har du stationär eller bärbar dator? På bilden syns Ronnie gamla stationära dator som jag har använt de senaste 3 åren. Jag ska dock köpa en bärbar för företaget. 
21. Sover du med eller utan kläder på dig? Med. Jag kan inte sova utan kläder, jag har försökt många gånger men det går inte!? Man känner sig så naken?
22. Hur många kuddar har du i sängen? 4. Ronnie har 2, jag har också två men jag brukar alltid slänga den andra på golvet eller sätter den mellan våra dynor. Jag får ont i nacken med för tjock dyna. Det är mera som en "läsdyna"...haha. Använder den bara då jag läser och när jag ska sova får den fara. Konstigt?
23. Hur många landskap har du bott i? Eh.....i Finland heter det län men det har vi inte mera. Men Österbotten och Nyland. 
24. Vilka städer har du bott i? Vad räknas som stad? I Nykarleby bodde jag ett år och det räknas ju som stad, även om den är liten. I Woodstock, Vermont bodde jag också ett år i. I Ekenäs bodde vi i 3 år och nu bor vi i Jakobstad. 
25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Om det bara är möjligt - barfota!
26. Är du social? Med min familj och vänner - ja. Jag kanske inte är den som hörs mest (som min syster heh) men med de närmsta är det inget problem. I nya situationer, med nya människor är jag dock ganska tyst och blyg. 
27. Vilken är din favoritglass? Allt med CHOKLAD.
28. Vilken är din favoritefterrätt? Återigen, allt med choklad. 
29. Tycker du om kinamat? JA! All asiatisk mat är god. Min favorit restaurang här i stan är Asian Garden som har supergod mat för en billig peng!
30. Tycker du om kaffe? BIG NO NO. Jag har försökt flera gånger men jag får bara ont i magen av det och det är ju jätteäckligt! Hur kan folk dricka det? Fattar inte.
31. Vad dricker du till frukost? Té! Gärna vitt eller grönt. Älskar té!
32. Sover du på någon särskild sida? Längst in mot rummet så Ronnie kan försvara mig när utomjordingarna attackerar oss!
33. Kan du spela poker? Eh....typ? Jag kommer ihåg när pappa skulle lära mig och min syster att spela poker......hahaha.
34. Tycker du om att mysa/kela? I love it! Vem gör inte det?
35. Är du en beroendemänniska? Ja. Av choko och kärlek!
Té, choko och kärlek!

36. Känner du någon med samma födelsedag som din? Ja, min farbror. 
37. Vill du ha barn? Yes! Många!!!!
38. Kan du några andra språk än svenska? Finska, Engelska och pyttelite franska.
39. Har du någonsin åkt ambulans? Nej, som tur!
40. Föredrar du havet eller en bassäng? Havet såklart.
41. Vad spenderar du helst pengar på? Just nu är det tydligen på verktyg och maskiner. 
42. Äger du dyrbara smycken? Jepp. Mitt slutarbete är det dyraste smycket jag äger.
"Kontraster"
43. Vilket är ditt favoritprogram på tv? Walking Dead, Grand Designs, Real Housewives of Beverly Hills............................................................Extreme Home Makeover (jag veeeeeeet)
44. Kan du rulla med tungan? Ja.
45. Vem är den roligaste människan du känner? Min pojkvän och min syster. Väldigt olika humor men de får mig båda att skratta. Älskar dem! Mina bästisar!
46. Sover du med gosedjur? Nej....för jag är 24. Tycker det är löjligt med folk utan barn som har gosedjur som "inredningsdetalj" i sovrummet. Ush. 
47. Vad har du för ringsignal? Tror den heter Down the river eller något. Den är i alla fall från telefonens eget urval.
48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? Ja, jag fick en fin outfit från min farmor som jag hade då jag var typ 1 som mamma har sparat.
 49. Vad har du närmast dig just nu som är rött? Min telefon.
50. Flirtar du mycket? Det tror jag inte?
51. Kan du byta olja på bilen? Kanske, har nog gjort det någon gång. Vi har inte bil så jag behöver inte oroa mig för sånt just nu.
52. Har du fått fortkörningsböter någon gång? Nej. I´m too perfect. Men i usa blev jag stannad av polisen en gång och då höll jag på att skita ner mig.
53. Vilken var den senaste boken du läste? Den tionde kretsen av Jodi Picoult. Rekommenderar alla hennes böcker, hon är jättebra!
 54. Läser du dagstidningen? Nej. Sätter hellre pengar på annat.
55. Prenumererar du på någon veckotidning? Nej, men Cosmopolitan har jag ännu några månader kvar av. Har dock sagt upp prenumerationen pga all SKIT som den är fullproppad med. Finns typ 1 artikel per tidning som är intressant. Resten är bara bajs.
56. Dansar du i bilen? Dansar du i bilen!? Jag skulle rekommendera dig att hålla ögonen mera på vägen! Säkerheten först. Skämtar INTE.
57. Vilken radiostation lyssnade du till senast? Nån skit för att jag inte kunde få in radio extrem vilket var otroligt frustrerande. Fick istället lyssna på någon som diskuterade hur folk blir tokiga när det är REA. De hade experter som berättade om detta VIKTIGA ämne. Come on! Dessutom var musiken skit.
58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? Checkade över min to do-lista. Jag älskar listor och gör en för varje dag. 
59. När var du i kyrkan senast? Jag tror det var förra året då min pojkvän var med i en stor julkonsert i Kronoby. Annars är det ett ställe jag gärna undviker. 
60. Vem var din favoritlärare på högstadiet? Hmmm.....jag hatade högstadiet så jag får inte många positiva tankar i huvudet när jag tänker på den tiden men kanske vår engelska lärare? Jag tycker hon var schysst och rättvis men hade ändå "kuri" + att hon hade humor.
61. Hur länge har du campat som längst i ett tält? Kanske 5 dagar eller något sånt. På 4h läger.
62. Vem var det som senast gjorde något extra speciellt för dig? Idag, när jag gick på gatan kom min kära kusin Annika gående mot mig. Nu när jag inte har bil är det extra irriterande för jag har haft en hel del saker här hemma som jag borde få till verkstan. Min familj har förstås hjälpt mig men den här veckan är de utomlands så jag visste inte riktigt vem jag skulle fråga. Så idag erbjöd hon sig att komma med mig till Citymarket så att jag kunde köpa en arbetsstol! Blev jätteglad då jag inte behövde gå med den genom halva stan! Tack!
63. Vad lyssnar du på just nu? Stromae - Papaoutai
64. Har du varit med i tidningen? Några gånger. När jag var 11 och de hade något som hette "veckans knatte" eller något liknande. På den tiden jag fortfarande höll på med sport. Jag sprang 60m och hoppade längd, senare var det fotboll. Sen gjorde min vän Anna en artikel om mig och mitt år i Usa. Senast nu i somras angående Pride festivalen var både jag och Ronnie i tidningen.
65. Vad är det konstigaste du ätit? Toa papper? Rent sådant alltså. Heh. Jag slog vad med min syster om att en viss artist INTE skulle vinna Lilla Melodifestivalen men det gjorde ju hen förstås......hahahahah. Så sjukt.
Jag & Syster
66. Vem såg dig naken senast? Min pojkvän obviously. 
67. Vad är det för färg på din tandborste? Tydligen är den rosa? Men min back-up är svart och vit randig och det är ju mera jag. 
68. Hur imponerar man på dig? Genom att prata snyggt. Jag menar inte att man måste använda svåra ord som ingen kan men att prata på ett hövligt sätt och inte svära hela tiden. Att faktiskt vara närvarande och inte ha näsan i telefonen. Genom att vara trevlig och intressera sig för en och inte prata om sig själv hela tiden. 
69. Vem ringer du när du är arg/ledsen? Min pojkvän. Alla gånger. Tack för att du orkar med mig älskling!
70. Har du någon piercing? Bara i öronen.
71. Din största vinst? Min pojkvän. Eller handlar det om lotto? Jag vinner aldrig något men min syster vinner allt. En gång vann hon en 42tums tv!!!!!!!!
72. Civilstånd? Förlovad.
73. Vilka hemsidor besöker du dagligen? Min blogg, facebook, bloglovin.
74. Är du fåfäng? Jag har använt smink 3ggr de senaste 2 månaderna om det är det som menas. Men det är helt pga att min hud är så pass dålig nu så den behöver inte en massa skit på sig dagligen. Men visst gillar jag att se snygg ut. Jag brukar nog dra borsten genom håret och sätta på mig något annat än mjukisbyxor före jag går ut genom dörren. Om jag inte ska på promenad förstås.
75. Ångrar du någonting du gjort? Let´s not go there.....
76. Hur gammal är din pappa? *kollar i min kalender* .........52!
77. Vilket är ditt drömjobb? Det jag håller på att starta nu :D *happy*
78. Finns det något du verkligen skulle vilja göra men inte haft tillfälle, tid eller råd till? RESA! Hälsa på mina au-pair vänner som finns främst i Tyskland, åka till Skottland......osv. Och skaffa den där hunden som väntar på oss någonstans!
79. Vad har du haft för husdjur? 2 kaniner. Myllys och Hubert Charlie Dahlvik. (hehe)
80. Berätta tre saker som dina läsare antagligen inte vet om dig? Eftersom de flesta läsare är folk jag känner (tror jag?) så är det lite svårt. Hmmm.....jag är vänsterhänt. Jag spelar Sims3 nästan varje dag. Jag skrev ur mig ur kyrkan efter att ha sett dokumentären "Religulous".
81. Svär du ofta? Här hemma ja. När jag är ute "bland folk" brukar jag använda lite finare språk. När jag fortfarande bodde hemma fick vi inte svära och jag vet inte hur smart drag det var av mina föräldrar för genast jag inte var hemma svor jag ganska mycket, bara för att jag kunde. Och det har hållit i. Tyvärr.
82. Sverige när det är som bäst? Finland va? Högsommar, sitter på bastulaven på Nabba och ser ute över ängen och sjön!
83. Kan du åka slalom? Ja, men jag är bättre på snowboard. *självlärd* *så cool*
84. Vad har du ätit i dag? Pasta bolognese.........två gånger................tråkig jag vet.
85. Vad har du för utbildning? 2 artesan utbildningar, finsnickare och guldsmed.
86. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med? JAG ÄLSKAR HELA MIG.
87. Vilken kroppsdel är du minst nöjd med? JAG ÄLSKAR HELA MIG. 
88. Vilken är din bästa egenskap? Snäll, omtänksam, rolig.
89. Vilken är din sämsta egenskap? Lat, gnällig....
90. Nämn två historiska personer som intresserar dig? Tove Jansson & Alma Pihl. Alma Pihl som var den enda kvinnan som designade för Fabergé. Det var hon som designade det kända påskägget åt Tsar Nicholas II. 
Påskägget.

91. Saknar du något? Jag har det nog ganska bra men jag längtar massor efter en hund!
92. Är det viktigt att fira födelsedagar? Alla gör som de vill men jag älskar uppmärksamheten :D
93. Vad gör dig ledsen? Folk. Politiken just nu. Hur vi förstör vår planet. Orättvisor, religioner......osv.
94. Vad gör dig glad? Ronnie, vänner (på två sätt), att få möjligheten att förverkliga mig själv, 9GAG.
95. Har du varit gift eller förlovad? Jag är förlovad.
96. Vad ska du göra i helgen? Ingenting är planerat än så länge. Ronnie ska dock på fest på lördag så något måste jag hitta på då. Eller så stannar jag hemma och spelar Sims.
97. Vad är det knasigaste du gjort? Det är en hel del så vi kan ta det över en middag?
98. Vad har du för laster? choko......
99. Vem är din förebild? Hanapee för att hon är så jävla cool och stark och är sig själv!
100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor? OMG vad länge det här tog! Vad tror ni det blir? Ni borde ju känna mig vid det här laget! Té + choko + tv = SANT.

2 kommentarer: