Portfolio

måndag, december 26, 2016

2016 - kanske det bästa året i mitt liv

Årsresumé 
2016


Januari
I januari var jag fortfarande arbetslös, kände mig nog ganska ensam och vilsen även om jag inte skrev om det på bloggen. Jag fotade en hel del, redigerade bilder och läste mycket för att komma bort från den deprimerande verkligheten där jag inte hade något jobb eller syfte i samhället.
En av min redigerade bilder.

Februari
I februari köpte jag en ny telefon, min första iphone. Jag sökte många roliga jobb men inget nappade. Jag skrev också detta inlägg som jag fortfarande tycker är bra: Vi är så mycket mera än våra kroppar
Jag funderade mycket på allt det som hände året innan och försökte lämna det bakom mig. Såhär skrev jag den sista februari: "Jag tror att alla människor vi möter, bra och dåliga, och skeden/händelser i våra liv, ska lära oss något. Att det är något vi behöver lära oss. Och ibland behövs det flera liknande situationer för att vi skall förstå. Jag har märkt att en viss typ, oftast män (surprise) dyker upp i mitt liv och försöker köra över mig med sina härskartekniker. Och det behövdes flera människor som gjorde detta mot mig för att jag äntligen skulle våga stiga upp och försvara mig själv. Så tror jag det är. På flera sätt stärkte detta mig som människa och jag känner mig starkare, mer säkrare i mig själv, mina val, vem jag vill vara och att jag alltid, alltid ska gå min egen jävla väg oberoende vad människor runt mig eller samhället tycker att jag skall göra. Jag kommer alltid, alltid kämpa för mig själv och för det som jag tror är rätt."

Min första babyfilt som jag sparar för framtiden.

Mars
I mars började jag brodera korsstygn, Ronnie ritade min andra tatuering och jag var hovfotograf på DM i vedklyvning (lol på det). Men det var då,i mars som allt vände. After Eight hände.
Via Ronnies kompis Robert fick jag nys om ungdomsverksamheten vid After Eight. Detta hade de inte berättat om på t-e byrån fast jag hade varit arbetslös i mer än ett år. Jag ringde AE en måndag, hälsade på en onsdag och fick börja nästa veckas måndag. Och där började något riktigt, riktigt bra.


April
I april skrev jag detta inlägg: Sanningen om att jobba som au-pair
Annars kan man sammanfatta månaden såhär: ett kreativt flow. På AE fick jag prova på så mycket olika saker, olika tekniker och hantverk. Jag var i sjunde himlen. Våren och ljuset kom också på riktigt och det hjälpte mig mycket.
Betongbokstaven jag gjorde.

Maj
I maj skrev jag ett maffigt Harry Potter inlägg: #18yearsbattleofhogwarts
Jag började kolla på Dr Who (amazing) och broderade en tavla åt mamma till morsdag. Möhippan för min lillsyrra gick äntligen av stapeln! Den bästa möhippan ever, helt klart! Inläggen om den hittar ni här: mafia mohippa del 1 och mafia mohippa del 2
Mafia gänget!

Juni
Syrran gifte sig, det var en härlig dag. Vi firade en magiskt vacker midsommar på Nabba. Simmade i torrdräkt, utflykt till Tankar med AE gänget, målade och virkade. Läste mycket. Hade avslutning på AE. 
Vi började söka hund.
Midsommar

Juli
I juli firade vi vår förlovningsdag, vi var på en sista dejt dagen före vi skulle hämta hem vår valp. Och sen den dagen ändrades våra liv totalt. Jag hade läst och läst och läst och hade förberett mig på allt men om man inte själv har haft en hundvalp är det svårt att veta hur jobbigt det faktiskt kan vara. 
När jag berättade för er om Zoey: Drömmen blir sann
Den första månaden var tyngst (hade puppy blues) men sen blev det bättre så småningom. Nu kan jag inte föreställa mig ett liv utan henne!
Zoey, 8 veckor.

Augusti
I augusti fortsatte jag vid After Eight och under sommaren och hösten blev jag väldigt bra vän med Sanna som också har hundar och vi började umgås också utanför verkstaden. Jag skrev en överdriven bucket list: 100 mål bucket list for life

Zoey och Ronnie på Nabba i Terjärv

September
I september skrev jag den ultimata höstlistan: den-ultimata-hostlistan
Jag köpte mina första Dr. Martens som har varit det bästa köpet det här året, och jag blev 26år.
Jag skrev detta inlägg: Hur en hund förbättrade mitt liv
Jag tog min andra tatuering: min-andra-harry-potter-tatuering
Kronhjort och deathly hallows
HP for life

Oktober
Kent konsert med vännerna. Mycket mys med hunden som är i en härlig ålder. Julklappstillverkningen kickar igång, jag börjar virka. I verkstan på AE tillverkar vi saker för vår pop-up shop. 
På Kent konsert. Jag, Emilia, Daniela och Anna. 
(Annas bild)

November
I november fotade jag en hel del. I november är det alltid mycket firande i våra familjer. Jag och Ronnie firade vår 7 årsdag, min mamma och bror fyller år och Ronnies brorsbarn har också födelsedag. Snön kom och vi fick upptäcka hur huskyn i Zoey kom till liv, Hon älskar snön! Mitt kontrakt på AE tar slut och jag sörjer det litegrann. Vi ordnar en lillajulsfest med verkstadsgänget.

December
Den första december började jag mitt nya jobb (arbetsprövning/praktik) på garnaffären i stan. Nya utmaningar och möjligheter. Jag får prova på nya saker. Jag vet inte ännu vart detta leder, vad är min grej, vad ska jag jobba med? Jag har ingen aning. Men jag försöker tänka att allt är bra erfarenhet och att kanske, kanske nästa år är det MIN tur att haffa ett jobb. Min första anställning. 
Orkar inte vara arbetslös ett år till. 


Hur gick det med min bucket list då?
1. Vi har en hund, Zoey, som snart är 8 månader.
2. Jag har fått flera nya vänner från After Eight men jag säger Sanna!
3. Jag har absolut inte läst 50 böcker. Bara 24. Men jag har börjat på Outlander trilogin och en bok är nästan tusen sidor så det kan väl räknas som flera böcker?
4. After Eight och garnaffären.
5. Ingen bil det här året tyvärr.
6. Det går i vågor med yogan.
7. Jag köpte ett stativ som har gjort fotandet roligare.
8. Bara en roadtrip till Vimpeli för att kolla på vår hundvalp. Räknas det?
9. Yes! Har nu två tatueringar.
10. Ja, och nästa år ska jag pröva på bujo, eller bullet journaling. 
11. Räknas en stickring? Jag flyttar denna punkt till nästa års lista.
12. Yes. En arbetsförberedande kurs. Och Summer Art Camp räknas väl? Och nästa år blir det keramikkurs!


Summa summarum

2016 var ett så himla bra år om man jämför med de två tidigare. Det är som att saker faller på sin plats nu. Jag har lärt mig mycket, vuxit, blivit mera självsäker. Jag vet inte om du, läsaren uppfattar av inlägget att det har varit ett bra år för mig. Eftersom det har varit mera en inre resa. Jag har kunnat lämna saker bakom mig, dåliga händelser och människor som har skadat mig och krossat mina drömmar. Nu kan jag äntligen säga att det är bakom mig. Jag kommer hitta min grej, ett jobb, ett syfte. Hur och var vet jag inte. Jag är väldigt tacksam för detta år.

Det känns som att det här året har varit ett extremt kreativt och skapande år. Jag har haft ett kreativt flow nästan hela tiden. Och det är ovanligt. Det känns som att den där passionen, för att jobba med mina händer, har väckts till liv igen, och passionen som var borta i två år har kommit tillbaka. För det är passionen för skapande som gör att jag lever. Och jag lever för att skapa. 


< good things take time <

2 kommentarer:

  1. Rebecka du är jättebra på att skriva blogg o man blir berörd varenda gång man läser...kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Vilken fin kommentar, du gjorde min dag! Kram!

      Radera