Portfolio

onsdag, augusti 09, 2017

Matte tag

Denna matte tag är gjord av saramariaexenia och jag tyckte den var kul så jag gjorde den med Zoey!


Hurdan var Zoey som liten?
Väldigt energisk och busig. Men lärde sig lätt nya tricks. 

Om hon inte fått namnet Zoey, vad skulle hon heta då?
Jag minns faktiskt inte våra andra alternativ, Zoey var så perfekt för henne!

Hur gammal och av vilken ras är Zoey?
Zoey är 1 år och 3 månader gammal. Hon är en blandras, pappan är renrasig flatcoated retriever och mamman är en mix av husky, golden och Nova scotia retriever. Men Zoey ser ut som en flattie!

Har Zoey några smeknamn?
Zozo, gulli, busungen, prinsessan, bejbi osv haha!

Påminner du och Zoey om varann?
Ja, det tycker jag. Hon är känslig och behöver återhämta sig några timmar (eller en hel dag) efter nya upplevelser och playdates. Jag som är högkänslig känner igen mig i det. 



Vilket är det finaste minnet du har med Zoey? Oj, det finns så många! En av de mest minnesvärda är kanske från i vintras med våra vänner Sanna och Ådi på isen i Terjärv, bilderna ser ni ovan. Glädjen när hon får springa lös och leka med en kompis är oslagbar!

Vad är det knasigaste Zoey har gjort?
När hon var 5 månader hoppade hon jämfota upp på köksbordet för jag hade plockat nå ris utifrån som jag hade lagt där och hon tyckte hon skulle ha det. 

Vad brukar du och Zoey göra tillsammans?
Vi gör nästan allt tillsammans. Hon är min skugga och vill vara med på allt jag gör. Vi chillar och leker hemma, går ut i skogen, hon sover i fotändan av sängen, (på mina ben typ), hälsar på kompisar, tränar och njuter av livet!

Vilka är Zoeys bästa egenskaper?
Hon är klok och smart, snäll men busig!

Har Zoey några konstiga vanor?
Eh, var ska jag börja, haha. Om man sover och hon vill ut, sitter hon och stirrar på en 10cm från fejset tills man vaknar av dregel som droppar ner på en. Men det är bara Ronnie som utsätts för det för jag är så lättväckt. Om telefonen ringer tror hon att vi ska få besök så hon blir så till sig, sprintar till soffan och kollar ut och gnyr och har sig, omg. 



Vad är Zoey duktig på/ mindre duktig på?
Hon uppför sig bra och är så snäll med andra hundar, människor och barn. Hon vill vara kompis med alla! Hon är inte superbra på att gå fint i koppel men det är ju inte hennes fel. Vi har inte tränat tillräckligt. Andra människor, hundar och cyklister är ju så intressanta!

Skulle du göra något annorlunda om du fick uppfostra Zoey på nytt?
Försöka njuta mera av valptiden och träna mer på vissa saker. Men vi ångrar inget, vi är väldigt stolta över hur bra vi har uppfostrat vår första hund! Med nästa hund går det säkert ännu bättre, då har vi förhoppningsvis mera självförtroende.

När har Zoey gjort dig stolt?
Varje dag! Men senast i förrgår vid veterinären (Zoey blev vaccinerad) var hon så duktig när hon blev undersökt och fick sin spruta så jag var jättestolt över henne!

Finns det något Zoey har lärt dig?
Hon har lärt mig så mycket. Livet blev så mycket bättre med henne och hon har lärt mig att leva i nuet, vara gladare, ha mera tålamod och vara mer empatisk. Hon fattades oss. 

Var ser du dig själv och Zoey om fem år? 
Då hoppas jag att Zoey har fått en syster för hon älskar andra hundar så mycket. Vi kanske bor i ett egnahemshus med en stor, inhägnad bakgård där hundarna och familjen kan leka och umgås tillsammans. 


Jag älskar dig så otroligt mycket, Zoey.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar