Portfolio

söndag, september 16, 2018

Muggle to Mrs

Lördagen den fjortonde juli vaknade jag och Zoey halv nio som vilken vanlig lördag som helst. En morgonpromenad följt av frukost i soffan (för min del alltså) och nån Netflix serie. Som vi alltid gör.
Tiotiden hörde mamma av sig och sa att hon och pappa var i Jakobstad och handla virke till terassbygget och mamma frågade om det var ok att hon kom till oss och låna wc?! Alltså här var jag nog lite förvirrad, mina föräldrar bor ju i Terjärv som är 45 min från Jakobstad och det var lite konstigt att dom skulle vara så tidigt i stan. Nåja, jag funderade inte så mycket på det utan jag och Zoey höll utkik från fönstret nu som då och fortsatte kolla tv.
Efter en stund skickade mamma meddelande att jag skulle komma ner. Inget konstigt med det för ytterdörren till vårt höghus är låst och det finns inget annat sätt att öppna. Men jag och Zoey kollade ut genom fönstret och vi såg inte mammas bil, det var ju konstigt men jag tänkte att hon hade kanske parkerat bakom hörnet. Jag tog Zoey med ut för det var flera timmar sen hon sist hade varit ute.
När vi kommer ut ser jag att det står några personer inne på stigen som går genom en liten skog till vårt hus. Dom såg jättemystiska ut så vi kollade mot dem och plötsligt hör jag musik (HARRY POTTER SOUNDTRACKET!!!!) och dom börjar gå mot oss....då känner jag igen ansiktena och blir så chockad, haha. Trodde verkligen inte att det skulle hända nu! Där var Sanna, Annika, Elin och Emilia! Jag står där helt chockad och typ darrar och Zoey blir så glad då hon får träffa så många favoriter på en och samma gång, haha. Jag får en lista och trollkarlshatt och en fin banderoll som det står "Muggle to Mrs" på. Jag springer upp och packar med mig det som står på listan (och tusen andra saker som inte stod på listan för jag visste inte att min syster hade tagit hand om allt annat, haha).


Väl nere igen och iklädd svarta kläder skålar vi för miiiiiiig! 

Sen hoppar vi in i en bil, jag får ögonbindel på mig och vi kör runt en stund och sen kommer vi till ABC och dricker skumpa där på parkeringen. Väldigt random, haha. Det kan hända att jag har glömt nåt för det är två månader sen möhippan, men efter det började vi köra mot Kokkola, det var jag iaf vad jag trodde för min syster Daniela bor där och hon var ju inte ännu med på möhippan och jag tyckte det var rätt självklart att vi skulle till hennes, för hon har ju en bebis, så vi skulle säkert dit. 
Jag hade fortfarande ögonbindel på mig och mina vänner hällde i mig dricka och vi lyssnade på musik och hade allmänt roligt i bilen. Sen plötsligt stannade vi och dom förde in mig på en skogsväg och en bit inne i skogen fick jag först ta av mig ögonbindeln. Dom sa att min syster vill säga nåt så hon ringde och vi hade på högtalaren så alla hörde. Nå hon började berätta då att hennes bebis är sjuk och det kan ju vara farligt då han ännu är så liten så hon vågar inte fara ifrån honom och det är en sån varm dag, hon låt så besviken och alla andra såg också jätteledsna ut men som den fantastiska storasystern som jag är sa jag att det är klart att jag förstår, du måste vara där med honom, han är den viktigaste osv osv. Jag var ju nog ganska ledsen att inte min syster skulle vara med på min möhippa då vi är så nära men det var nu inget vi kunde göra åt saken. Så vi satte oss i bilen, jag med ögonbindeln på igen och fortsatte vår färd. Nu var jag riktigt förvirrad över vart vi skulle. Jag inbillade mig typ Hästöskatan eller någon villa eller restaurang i Kokkola. 

Slutligen kom vi fram och jag blev ledd från bilen, såg inte var jag var. Plötsligt var det nån som kom och dansade mot mig på ett öh...väldigt provokativt sätt. Jag tänkte bara VEM I HELVETE ÄR DET HÄR NU DÅ?! Jag fick ta av mig ögonbindeln och där står min syster och skrattar. Alltså jag blev så chockad och så glad. Den jäveln hade lurat mig totalt. Jag är så lättlurad, haha. Tydligen var det något hon hade hittat på i stunden, för att förvirra mig. Och alla mina vänner som har otroligt bra pokerface! Jestas ändå. Nåja, så vi var alltså hos min systers i Kokkola och där blev det brunch!


Det fanns massor av god mat och dricka och allt serverades på 
Harry Potter engångsfat, koppar och servetter. Dream come true xD

Jag vet inte vad som händer här...

Sanna hade gjort en HARRY FRIKKIN POTTER tårta åt mig!
Jag var så otroligt glad över denna, haha. Nörd.

Efter mat och tårta och mera skumpa fick jag en stor necessär och väska full med dricka som syrran hade ordnat åt mig. Vi hoppade in i bilen, Daniela skulle joina oss senare. Vi åkte tillbaka till Jeppis och nästa överraskning kunde jag lukta mig fram till. Än en gång blev jag ledd från bilen och när jag jag fick titta kom en vacker vit häst gående mot mig. Jag skulle få rida! Jeeee!

När jag var yngre red både jag och min syster en hel del. En sommar hyrde vi till och med två hästar ett par veckor och pappa byggde en hage åt dom. Men nu har jag inte ridit på flera år och jag hade önskat mig att få rida på möhippan och jag blev så glad då jag fick göra det! Tack mina fina vänner!

Roligt att få galoppera också! Elin ville också rida så det fick hon självklart göra.
Tack Fäboda stall!

Sen behövde jag inte ha ögonbindel på under en tid, vi hämtade massor av mat från Sannas och fortsatte färden mot en okänd destination, ja för mig i alla fall. Ögonbindeln på igen och vi körde efter en lång och kurvig väg. Tills sist kom vi fram och jag fick vänta i bilen så länge flickorna packade ur allt (det var väldigt många väskor, haha). Jag hörde min systers röst så hon var också där, jee. Sen blev jag ledd en bit och fick kolla var vi var. Vi stod på en brygga vid vattnet, och en båt kom för att hämta oss. Vi skulle till Köpmanholmen! Jag hade aldrig varit där förut men jag blev så glad, det var ju en väldigt varm och vacker sommardag, inget regn, jag hade alla mina vänner runt mig och allt var bara så BRA. Med oss i båten hade flickorna en stor pinata som var gjord till den gyllene kvicken, från Harry Potter ni vet? Bara att den här var väldigt stor. Så cool, haha.

Båten / Syster och jag / Framme!


Flickorna hade hyrt öns enda stuga, och strandbastun var till vår användning hela kvällen. Jag fick sätta mig ner och fortsätta dricka medan de andra började elda bastu, göra i ordning sängarna och kvällsmaten. osv. Sanna spelade bra musik och jag fick chips så allt var prima. Sen började vi bada bastu och oj vad bra bastubad det var! Jag är ingen stor bastubadare annars men denna kväll var det helt klart mitt livs bästa bastubad. En stig från bastun ledde ner till en brygga och dit sprang vi med jämna mellanrum och hoppade i vattnet, som var så skönt. 
Lite senare ledde Emilia brudbastun, det var så roligt. Jag blev insmord i salt, sedan ett dopp på det, efter det mjöl och det var svårt att få bort, haha. Sen gjorde vi alla ansiktsmasker och satt och pratade om allt möjligt. 

Jaaaaa. vad ska man säga? xD 

Till sist skulle jag kasta bastukvasten för att se om min förstfödda skulle bli en flicka eller pojke. Den hamnade snett så flickorna tolkade det som att jag kommer få tvillingar, ett av varje. Hmm....den som väntar får väl se. Vi grillade paninis och korv och drack såklart. Vi hade väldigt roligt. Sent på kvällen for vi på en vandring runt ön och klättrade upp i ett torn, jag som är höjdrädd.

 Så vackert!
Men det var så värt för denna solnedgång!

Elin & Emilia
Resten av kvällen satt vi på restaurangterassen där ett band spelade Irländsk folkmusik och det var jättemysigt att sitta där. Jag hade ju inte direkt nån partyoutfit med mig så jag satt där i min pyjamas; Ronnies gamla band t-skjorta och leggings, haha. Helt osminkad och röd i fejset efter flera timmar i bastun. Men det gick bra det också. Jag tror vi gick och la oss tvåtiden så supersent blev det inte som tur. Men då hade vi ändå varit i gång i många timmar.


Dagen efter mådde jag inte superbra men det var ännu en solig och varm dag så vi spenderade hela förmiddagen på bryggan och i det varma vattnet. Jag ville inte lämna det här paradiset. Jag hade en sista uppgift som vi glömde att göra kvällen innan. Slå sönder pinatan!

HAHAHAA den var så svår att slå sönder men till sist fick jag hål på den och godis ramlade ut.

Jag fick en paus från allt bröllopsstress och fick precis en sån möhippa jag ville ha. Inga pinsamma uppgifter jag skulle göra nånstans, utan bara kvalitetstid med mina vänner, 
på ett underbart vackert ställe. 

Ni kunde inte ha gjort det bättre, ni är bäst!
Alla bilder är fotade av oss alla:
Rebecka, Daniela, Sanna, Annika, Elin & Emilia
Love you 💗

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar