Portfolio

torsdag, maj 06, 2010

Amerikanska ambassaden

Befinner mig i vackra Ekenäs hos min moster. Igårkväll efter klockan 6 började vi köra söderut och vi sov över på Sokos hotel i Tavastehus. Det var så himla skönt att få sjunka ner bland de vita lakanen i några timmar.
I morse åt vi en snabb frukost (kunde dock inte äta mycket pga min nervositet) förrän vi åkte mot Helsingfors. Med hjälp av lilla Astrid (pappas GPS :D ) hittade vi fram till den Amerikanska ambassaden där en vakt schasade iväg pappa efter typ 2 minuter. Han var väl rädd för att pappa hade en bilbomb...skrattretande. Så pappa åkte iväg för att hitta en parkeringsplats och jag lämnades där med mitt kuvert full med papper.
Förrän jag ens fick komma in skulle vakten ha mitt pass och den första delen av något papper....sen var det dags för säkerhetsgranskning. Jag bar inga vapen på mig så jag fick ta på mig jackan men jag var tvungen att lämna telefonen där för annars skulle jag ju kunna ringa mina terroristvänner. Tssss.
En trevlig vakt följde mig 5o meter till en annan byggnad där han öppnade dörren för mig och lämnade mig till mitt öde bland amerikaner.
Jag kallades upp 3 gånger, första gången till en finsktalande kvinna som kollade igenom mina papper, så att jag hade fyllt i allt korrekt. Den andra gången ville en kinesisk man ha mina fingeravtryck (men kom igen!!) FLERA GÅNGER. Den sista gången som jag trodde skulle vara "värst" var en liten trevlig 2 minuters small talk med en kvinna där hon frågade lite frågor om barnen jag ska ta hand om, om jag har tagit hand om barn förut (no way) och varför jag ville bli Au Pair. Plötsligt var det över och jag följde med en vakt tillbaka, fick min telefon och gick med pappa till ett café och åt en underbar frukost.
Efter det gick jag i olika butiker och shoppade lite och sedan körde vi till min mosters.
Imorgon är det då urvalsprov. Det känns knappt något eftersom detta gick så bra.
Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar