Portfolio

lördag, januari 04, 2014

Året 2013


Året 2013.

vinter.
Året 2013 fortsatte jag med praktiken i Fiskars. Det var en tung vinter med långa dagar och jag var konstant trött. Det är tungt (och tråkigt) att göra enformiga saker 8h/dag...men det är ju sånt man får utstå när man gör praktik. På helgerna njöt jag av att vara ledig och drömde om bröllop. 

vår.
Härliga vår! I april kom solen (och glädjen) och jag blev färdig med min praktik. Jag hade några veckor ledigt före jag skulle göra om yrkesprovet i skolan. Då gjorde jag lite egna smycken i skolan. 
"YP-veckan from hell" som jag så fint kallade den var jobbig men jag fick ringen godkänd. Då var jag lättad!
Ronnie blev färdig Textil Artesan och jag var så stolt över honom, han gick ut skolan med högsta betyg i allting och fick ett stipendie! 

sommar.
Sommaren kom och vi flyttade till Terjärv för några månader. Jag hade inte fått något sommarjobb (vilket sög) så jag hade en ganska fattig sommar och det var tråkigt att inte kunna göra så mycket. 
Varje vecka for jag till fammo och faffas och klippte gräsmattan åt dem och tvättade fönster osv. 
Min faffa är bra på att berätta storys från den gamla goda tiden så jag har hört en hel del den här sommaren. Jag är tacksam att jag kunde umgås så mycket med dem den här sommaren, man vet aldrig hur länge de är kvar.
höst.
Hösten kom och vi flyttade tillbaka till Ekenäs. Hade några veckor ledigt och gjorde inte mycket. Njöt bara av att vara ledig och försökte samla energi inför skolan som började i oktober. Gjorde om en kurs i skolan, sen kom alla andra klasskompisar tillbaka och det var roligt att träffa alla igen. Skrev detta inlägget som var stort för mig. "Varför berättar jag det här för er då kanske ni undrar? Jo, för att vi alla har en story och vi kan inte döma varandra utan att veta varandras resa. Jag är fortfarande lite blyg och har svårt med nya människor men jag har inga problem med att säga vad jag tycker, också i svårare diskussioner som behandlar religion, feminism...etc. För att jag nu vet vad jag står för. Det visste jag inte som 15-åring."

Det är kanske det jag mest kommer tänka på när jag tänker tillbaka på året 2013. Att jag har växt som person och vet vad jag vill stå för och göra min röst hörd. 


Nu är det nya året här och många spännande saker väntar! Ser väldigt mycket fram emot sommaren för vi skall flytta norrut! Skriver mera om våra framtidsplaner imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar