Portfolio

fredag, januari 15, 2016

Feministfredag

Den här veckan i fredagslistan kör vi FEMINISTFREDAG!

Bild: DYD FOTOGRAFOS/GEISLER-FOTOPRESS/DPA/CORBIS/TWITTER/MASHABLE COMPOSITE @EMWATSON


Emma Watson, en av mina feministiska förebilder har startat en feministisk bokklubb!
Our shared shelf heter den och vem som helst kan gå med. Det enda du behöver är ett goodreads konto. Du hittar bokklubben här! Såhär skrev Emma själv på sin fb sida:

"As part of my work with UN Women, I have started reading as many books and essays about equality as I can get my hands on. There is so much amazing stuff out there! Funny, inspiring, sad, thought-provoking, empowering! I’ve been discovering so much that, at times, I’ve felt like my head was about to explode… I decided to start a Feminist book club, as I want to share what I’m learning and hear your thoughts too.
The plan is to select and read a book every month, then discuss the work during the month’s last week (to give everyone time to read it!). I will post some questions/quotes to get things started, but I would love for this to grow into an open discussion with and between you all. Whenever possible I hope to have the author, or another prominent voice on the subject, join the conversation.
If you fancy it, please join up and participate. Everyone is welcome. I would be honoured!"

Bara att börja läsa då!


Kommer ni ihåg Grynets show?

Grynet var girlpower i sin allra renaste form. "Ta ingen skit!" 
Jag tyckte hon var jätterolig när det begav sig men jag tror min syster och hennes bästis tog henne till sig ännu mera än jag gjorde. De var några år yngre så det var väl därför. 
Som Clara säger i videon, tror jag också att Grynet var en av mina tidigaste feministiska förebilder även om jag inte förstod det då. Så om ni gillar Grynet och Clara Henry, kolla in klippet nedan, jag tyckte det var väldigt intressanta diskussioner i varje fall. 



Någon annan som följde med X Factor när dessa tjejer var med?

Om jag kommer ihåg rätt kom dom på en tredje plats i Amerikanska X Factor.
Tjejerna gjorde alla sina auditions var för sig men blev senare ihopsatt till en grupp av Simon Cowell. 
Anyways, för några veckor sedan googlade jag och blev positivt överraskad över hur stora de är numera! Jag hade nog hört någon enstaka låt tidigare men efter att ha lyssnat på deras senaste skiva är jag fast. Och att de själva har sagt i flera intervjuer att de är feminister och pratat om feminism blir jag superglad över! Kolla in deras musik!


Om du önskar att feministfredag återvänder, lämna en kommentar eller tryck på gilla här under!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar