Portfolio

tisdag, september 26, 2017

Bröllopslokaler i Österbotten



När vi började planera vårt bröllop kändes det som att det var ganska svårt att hitta en bröllopslokal som vi tyckte om, alla är så tråkiga och fula. Det finns många oanvända lador och industriella byggnader som skulle vara fina för bröllop men det finns inte folk som ser potentialen och businessen (det är ett ord) i dem. Ställena jag listat nedan är såna lokaler vi funderade på, vissa mer seriöst än andra. Jag listar plus och minus med lokalerna (enligt våra åsikter och tycke). Det finns såklart många fler lokaler här i nejden som vi sökte upp men dessa var verkliga alternativ. 


Jugendsalen, Jakobstad 
visitjugend


En elegant och vacker byggnad, stor festsal. Har varit där på jazzkväll, nyårsfest och kurs. Detta var Ronnies favorit före vi hittade den slutliga lokalen. 

Plus:
Rymlig
Unik arkitektur
Bar + catering finns i huset
Hotell
Nära hem

Minus:
Mitt i stan, ingen trädgård 
För elegant för oss
Inte mysig stämning
För dyr
Jag kunde inte föreställa mig vårt bröllop där



Vanha Tullipakkahuone, Karleby
vanhatullipakkahuone


Här har jag varit för många år sedan och sålt smycken på nån bröllopsmässa. Jag har sett bilder på andras bröllop där och tyckt att det var jättevackert.

Plus:
Rustikt och vacker miljö
Rymlig

Minus:
Finns ingen trädgård 
Finns inga fönster
Får inte ha levande ljus
Lokalen är i en annan stad
För dyr



Emet folkpark, Kronoby
emet.fi
(Hittade ingen bra bild)

Ett ställe jag är välbekant med, har varit där på 4-H läger som liten, på danser som tonåring och sålt biljetter till konserter som "vuxen". Konstigt nog aldrig på bröllop. 

Plus:
Mysig
Mitt i skogen
Rymlig

Minus:
En aning för stor
Känns som att alla från Terjärv har bröllop där och vi vill ju inte göra som alla andra...
Mitt i skogen - myggor?



Sportstugan, Terjärv
Våra föräldrar har haft sina bröllop här så det skulle vara lite kul att också ha vårt bröllop där. Ett välbekant ställe för oss.

Plus:
Mitt i skogen (typ)
Bra storlek 

Minus:
Furu. För mycket furu.
Vi vill ha "vår egen" lokal där inga andra familjemedlemmar haft sina bröllop på.

Ukko Hjalmari, Djupsjöbacka, Terjärv


Den gamla byaskolan har köpts upp av ett händigt par som har totalrenoverat skolan och nu kan man hyra lokalen för olika fester. Vi var där på släktfest i somras (jag tror vi var 140 pers och alla rymdes och äta men inte i samma rum) superfint ställe om man gillar romantiskt och shabby chic.

Plus:
Mysigt
Fint renoverad
Finns i Terjärv - vår hemby (ish) 

Minus: 
Shabby chic (hatar den stilen)
Många små rum, den "stora salen" är inte tillräckligt stor för både gäster, band, dans osv. 


Jukkolanmäen Navetanvintti, Lohtaja 


Till sist vill jag också tipsa om lokalen min syster gifte sig i fjol. En gammal ladugårds "skolla" som var perfekt för bröllop! 

Hoppas listan kommer till någon nytta! 
Vi har alltså redan bokat vår bröllopslokal men vilken den är tänker jag inte avslöja än! 
Mindre än ett år kvar nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar