Portfolio

torsdag, november 06, 2014

En guldsmeds vardag

(uppdaterat)

Nu äntligen har jag bilderna från förra veckans fotografering! Min pojkvän hade en skoluppgift där han skulle göra ett uppslag om en intressant person....så han gjorde den om mig. Det slutliga uppslaget hade han ännu inte i jpg-format så det kommer upp senare ikväll på Rain Design facebooksida. Ni som följer mig på instagram (rebeckadahlvik) har redan sett bilden fasttejpad på dörren till min verkstad. Rekommenderar er alltså att följa mig där om ni vill vara bland de första som får det senaste nytt från Rain Design!
Klicka på bilden för att läsa texten.


Om ni är nyfikna på vad en guldsmed kan göra om dagarna och hur det kan se ut ta en titt nedan! 
Andra saker jag gör i min verkstad är att jag sjunger gärna....ganska högt! Det är faktiskt en grej som jag har längtat efter - att kunna sjunga när jag vill i min egen verkstad. Sjunger dock inte när jag har kunder på besök, hehe. Om det inte är syrran eller pojkvännen förstås.
Här borrar jag. Med hängborren (syns på följande bild) kan jag borra, polera, slipa osv. 
En bra maskin att ha med andra ord.
 Jag och mitt guldsmedsbord. Det är handgjort i Italien och hittills har jag varit nöjd med det. 
Perfekt också att gasflaskan ryms där under bordet, jag antar att det är meningen. 
På det vita skåpet finns poleringsmaskinen som Kecklund hade från förr. 
Jag vet inte om jag har nämnt det, men det är alltså guldsmedsbutik Kecklund jag samarbetar med. 
Om du lämnar ett smycke på reparation till dem är det antagligen jag som reparerar det!
Många projekt på gång. Jag använder en gammal kaffekokare som betbad. 
Jag använder citronsyra i mitt betbad istället för svavelsyra. 
Det är hälsosammare, miljövänligare och man förstör inte sina kläder!

Halvfärdiga ringar, stenar....
Här placerar  jag ut en pytteliten lodbit.
.....och löder det sedan!
 Här är länken lödd!


Bilder: Ronnie Nylund


Tycker ni att det är intressant att se såna här bilder?

4 kommentarer:

  1. Jåå! O snygg fotona var e å :)
    Kram/Anna

    SvaraRadera
  2. Oj va ja blir glad tå du kör ditt eget race! Ja blir så inspirerad av folk som vågar provpå ti starta eget!! Fint jobbat!

    SvaraRadera