Portfolio

torsdag, november 27, 2014

Vårt vardagsrum

Då var det städat och julpyntat lite!
Vårt vardagsrum är fortfarande halvfärdigt, ny soffa är på väg och före jul ska vi försöka bygga ett ordentligt skrivbord åt Ronnie där i hörnet, får se vad som händer med mitt pysselbord då. Väggen där bokhyllan står nu skulle vi vilja bygga en halvhög (?) platsbyggd hylla med stängda dörrar. Som en lång skänk. När soffan kommer tror jag "fåtöljen" där i hörnet får gå i ide uppe på vinden. Ronnie hatar den och ja, jag måste medge att den kanske inte passar in här. Men för att den är farmors vill jag inte sälja bort den. Den får vänta lite helt enkelt....kanske jag i något skede fixar upp den. 
Soffbordet och glasunderläggen (båda björk) är gjorda av mig. Själva skivan är intarsia och det ska föreställa Bill Kaulitz, sångare i Tokio Hotel. Bordet gjorde jag när jag var 18 och helt insnöad i dem men jag har inget emot att fortfarande ha det framme även om intresset har avtagit. Det är ju i princip som ett konstverk! Om ni inte vet vad intarsia är så googla! En gång var det en gäst som trodde det var målat och jag blev nästan stött, haha. Så många timmar som jag har suttit med den, till och med det svarta faneret har jag färgat själv. Då ska fan alla veta att det är intarsia och inte målat! :)
Mysigt!
Ett av mina julklapps-projekt! Har sytt handdukarna själv, gjort stämpeln själv, stämplat själv....hehe. Är inget vidare på att sy men det är bra att ha Ronnie (som är textilartesan) då som jag frågar allt av. Det är alltid så kul att vara i en tygaffär med honom, när vi var förra veckan och köpte det här lintyget här i Jakobstad började försäljaren fråga av honom hur mycket lin krymper när man tvättar det och han visste exakt hur många procent det krymper. Som vanligt är det några huvuden som hastigt svänger runt när det hör att det är en man som pratar om tyg.......så kul att bryta normer här i bibelbältet! :)
Jultavlan som jag "målade" ifjol står nochalant mot en vägg.
Ronnie drog *hej, jag är söt* smajlet på sig. 
Jag tror inte jag har visat den här sidan av rummet här på bloggen förut (för att den är så jävla tråkig/ful) men nu hängde jag upp vår alternativa julgran på en spik som redan fanns där. Har min borrmaskin i verkstan och jag skulle egentligen vilja ha "granen" till höger om pysselbordet och lite lägre ner....får se hur jag gör. 
Mattan har jag vävt själv (den enda än så länge...)


Jahapp, det var vårt vardagsrum! Vår soffa har faktiskt redan kommit till Masku i Kokkola men eftersom vi har varken bil eller kärra får det vänta tills nästa vecka då min pappa kan komma och hämta den. Lite irriterande då jag vill ha den NU NU NU! Jag har också beställt några nya kuddar för den nya soffan så kika in om en vecka eller så för att se hur vårt vardagsrum ser ut då! So excited för soffan!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar