Portfolio

tisdag, april 14, 2015

Hemma på backen

När jag var hemma på backen förra veckan gick jag och brorsan ut på en kvällspromenad. 
Det blåste kallt men solen sken och det var vackert så kameran fick följa med. 
Isen ligger fortfarande kvar över Heimsjön.

Den flagnade skylten skvallrar om tider då det var bullerby-stämning på backen. Vi var ett gäng med ungar som sprang omkring barfota på grusvägarna, lekte spårning, byggde kojor och simmade fyra gånger om dan på sommarlovet. Det var härliga tider. Nu har ungarna växt upp och flyttat bort och kvar är skylten. 

Den här åkern ligger strax bakom vårt hus. Åkern fortsätter i en brant nerförsbacke där vi åkte pulka om vintrarna. En gång försökte jag åka slalom där. Ingen vidare bra idé. I den där skogen har vi byggt en koja (jag tror den fortfarande är kvar) och där gick jag också en gång vilse.

I det gula huset växte jag upp. Jag har fått en galen idé om att ha vårt bröllop på den här ängen (när det nu sen blir) med tält såklart......det är så sjukt vackert här på sommaren! På den här ängen hade vi också två islandshästar ett par veckor i en hage som pappa byggde. Vi var helt säkra på att vi var redo för att köpa en egen häst men ack så fel vi hade. Kul att vi ändå fick hyra dem i ett par veckor så vi fick prova på det och faktiskt inse hur jäkla mycket jobb det var. 

Vägen upp är brant och speciellt farlig på vintern. Här åkte vi också pulka på vintrarna....utan reflexvästar och hoppade bara i diket om en bil kom. I den här backen har jag varit med om en bilolycka, som tur skadade sig ingen men det var skrämmande. Den här backen har jag också förbannat x antal gånger då taxin och skolbussen alltid stannade nedanför backen. Så efter att först ha suttit 45min i en kvav skolbuss fick man kämpa upp för mördarbacken! Nu är det brorsan som får göra det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar