Portfolio

onsdag, april 26, 2017

Outlander Obsession

Jag är helt såld på Outlander böckerna som är skrivna av Diana Gabaldon. Förra veckan läste jag färdigt Voyager, den tredje boken i en serie på åtta böcker. Jag började faktiskt med att se första säsongen av tv-serien före jag läste böckerna. Jag älskade första säsongen, och jag är förvånad över hur väl den följer boken. Andra säsongen var också bra men kanske inte riktigt lika bra som den första enligt mig. Nu väntar jag ivrigt på tredje säsongen som kommer i höst! 


Men tillbaka till böckerna. Före Outlander hade jag egentligen inte läst historiska romaner så jag var lite skeptisk till böckerna. Jag antar att jag vill kunna relatera till karaktärerna och läsa om människor under mitt århundrade. Men det var onödigt att oroa sig, Gabaldon skriver så otroliga karaktärer och beskriver miljön så bra. En sugs in i Skottlands högländer och jag vill inget hellre än att resa dit.


Jag rekommenderar att läsa dem på engelska, det är ett gammalt språk som används så ibland kan det vara lite tungläst, men när Jamie kallar Claire för "Sassenach" smälter man och fortsätter läsa i all oändlighet. Ja, så känns det i alla fall för varje bok är runt 800 sidor lång. Jag började läsa Outlander i höstas och i vintras läste jag den andra boken och nu på våren den tredje. Så jag känner att det är dags att ta en liten paus och läsa andra slags böcker i ett par månader. Jag vill inte att Outlander böckerna någonsin ska ta slut så jag ska dra ut på det så länge jag kan. Jag tror det är första gången sen Harry Potter jag har känt såhär för en bokserie, kul med en ny "fandom".


P.S! För hardcore Outlander fans, finns det en bra podd: the scot and the sassenach

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar