Portfolio

torsdag, februari 05, 2015

Nytt projekt

Den här stolen har stått i vårt vardagsrum det senaste halvåret och jag har stirrat mig blind på den och funderat vad jag ska göra med den.
Före det har stolen stått oanvänd hos mina farföräldrar och i somras blev den min. Farmor berättade att hon köpte den för sin första lön när hon bodde i Kokkola, nångång på 50-talet.

Jag har jobbat med den tre kvällar i rad nu och än återstår en hel del jobb.
Jag började med att ta loss tyget. Under hittade jag två andra tyglager och märken från ett tredje, senapsgul plysch!
Under den fanns själva stoppningen som var en äcklig gammal superlon bit + ett kilo grus.

Sen började jag skrapa och slipa bort lacket och målet för hand.
Ikväll fick jag den färdigt slipad.
Hela stolen ska målas svart igen (också ryggstödet) och den ska få ny stoppning och tyg. Jag har ännu inte bestämt mig för vilket slags tyg jag ska använda, men det måste nog vara ordentlig möbeltyg i varje fall. Kanske i något svartvitt mönster. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar