Portfolio

torsdag, oktober 01, 2015

Bokutmaning - september

Oktober är här och det innebär att jag ska recensera september månads böcker. Den här gången blev det fem böcker men eftersom tre av dem var Harry Potter böcker tänker jag inte recensera dem. Det skulle vara väldigt svårt efter att ha läst dem cirka tolv gånger. 

Det du önskar kan du få - Noelle Oxenhandler
"I sagan brukar hjälten vid något tillfälle få önska sig tre saker. Och vem har inte kastat ett mynt i en önskebrunn och i tysthet önskat något - måtte jag bli frisk, klara tentan, få ett barn, hitta ett hus på landet, möta den rätte...
I det du önskar kan du få diskuterar Noelle Oxenhandler frågan och utför ett experiment: under ett år ska hon medvetet undersöka möjligheten att få tre önskningar uppfyllda. Hon önskar sig ett hus, en man och ett andligt sammanhang. Men hon är en tvivlare, en sökare, en praktiker, och en mångsidig och kreativ person. Under det år som går brottas hon med olika idéer, myter, sagor, tekniker, ritualer och vägleds på olika sätt av människor hon möter. Och hon frågar: har önskningar kraft att förändra?"



Min recension:
Jag blev väldigt nyfiken på boken när jag såg den på loppis och trodde att jag skulle sluka den på några dagar. Tyvärr var den väldigt tung att läsa och jag tror det berodde på de milslånga funderingar och händelser som hon jämförde med kristendomen och ja, det vill jag absolut inte läsa om. Så det sänkte nog betyget rejält. Men förutom det var det ett intressant experiment och jag gillar tanken, att om man själv ger ut positiv energi och behandlar sina medmänniskor så som man själv vill bli behandlad så kan bra saker hända. Jag tror att man kommer längre (och har ett roligare liv) om man tänker positivt och inte negativt. Hur det gick med hennes experiment? Det får ni läsa om själva! 
Jag ger boken 2,5 av 5.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


Meningen med hela skiten - Nina Åkestam
"Meningen med hela skiten handlar om en person och en generation som inte får ihop sina arbetsliv - en generation som hastar fram utan att hinna tänka på vad framgång egentligen är och ska vara bra för, och en person som fattar alla dåliga beslut man kan fatta (men som till slut blev helt okej ändå). Det är en berättelse för dig som känner att livet bara spinner på utan att du hinner med. Som ibland undrar varför du går upp på morgonen. Och som vill komma lite närmare att hitta meningen med hela skiten. " 
Nina Åkestam är idag reklamforskare, föreläsare och skribent. Hon har sin bas på Handelshögskolan i Stockholm.


Min recension:
Jag önskar verkligen jag skulle ha haft en sån där tusch man hade när man studerade, vad heter dom, highlighter? när jag läste den här boken. Det var så mycket smarta saker Nina kom med och en hel del man kände igen sig i! Nu är jag ju väldigt arbetslös och kunde kanske inte relatera till allt i boken men jag är glad att jag köpte den så jag kan läsa den igen och stryka under vissa meningar.
Jag tyckte om hennes liknelse med lustiga huset - trappan med karriären. För tillfället har jag NOLL aning om vad jag vill göra med mitt liv, ska jag jobba, i så fall med vad? Eller borde jag börja studera något nytt fast jag egentligen inte skulle orka det? Man behöver inte göra allt i "rätt ordning", all erfarenhet är ju bra! Det fick en att tänka på mycket och det är ju alltid bra. Den första övningen i boken var också super, man skulle föreställa sig själv som 85åring, var bor man då, hur ser livet ut, vilka historier berättar man om sitt liv? Jag rekommenderar boken varmt! Jag ger boken 4 av 5. 


Tipsa gärna om böcker med liknande tema som dessa! Alltid kul att varva romaner med något annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar