Portfolio

måndag, november 30, 2015

Oho! Vi borde bli mer som amerikaner

Häromdagen var jag till Prisma, i värsta fredagsrusningen. Vanligtvis brukar jag undvika att handla där pga att 1. Tycker det är viktigt att stöda den mindre närbutiken istället 2. Gillar inte folkmassan. Men ibland är jag där och varje gång blir jag lika irriterad. Den här gången var jag där kanske en halvtimme och folk knuffade sig ilsket förbi mig och andra med sina vagnar, bråttom, bråttom. Inte en endaste gång hörde jag någon säga "ursäkta". Nej. Folk bara trängde sig våldsamt förbi och kastade arga blickar på en för att man stod i vägen. Högst att någon sade "oho" och fortsatte sin färd.


För några år sedan bodde jag i USA under ett år och upplevde en helt annan typ av kultur. När man gick till butiken där frågade folk en hur det var ställt (sen om de faktiskt ville veta det är en annan sak), kallade en "dear" och om de i misstag stötte till mig bad de genast om ursäkt. Och log. Herregud, om det skulle hända här skulle jag tro det var ett skämt. Visst, det var kanske en aning överdrivet ibland men det var i varje fall hundra gånger trevligare än den finländska mentaliteten. Så jag lovade mig själv att detta ska jag bli bättre på när jag kommer tillbaka till Finland. Och det har jag blivit. Jag säger alltid ursäkta om jag ska förbi någon, förlåt om jag stöter till någon (och ler, herregud!) och försöker vara en trevligare medmänniska. Och alltid när jag använder dessa fraser här blir folk så överraskade så att DE blir glada!

Varför är vi Finländare så otroligt....vad är det rätta ordet? Asociala, inåtvända, blyga? Själv är jag ett typexempel på en introvert person som hatar folkmassor och att prata med okända men nog kan jag vara trevlig åt mina medmänniskor för det! Så svårt är det inte. Så om du inte redan gör det, gör det till en ny vana att använda dessa små ord som, istället för att göra någon irriterad, kan glädja någons dag. Med ett leende kommer man långt. Klyschigt men sant. Och det är klart, alla har vi dåliga dagar och låter det kanske gå ut över något (eller någon) men vi kan ju försöka i alla fall? Ok? Bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar