Portfolio

tisdag, december 01, 2015

Bokutmaning - November

Mitt mål för år 2015: läsa 52 böcker.
Lästa böcker hittills: 41. 

Med andra ord får jag sätta in en högre växel för att klara av utmaningen. 
För att se vilka böcker jag har läst under året kan ni klicka här!
Kanske Imorgon - Felicia Welander
Eva har förlorat sin dotter i en olycka och försöker nu själv överleva dagarna fram tills hon hittat modet och tillvägagångssättet att avsluta sitt liv. Under tiden följer hon sina dagliga rutiner med målet att aldrig, aldrig låta det vara tyst. Med lurarna i öronen fortsätter hon därför att gå till jobbet - där ingen vet vad som har hänt - fortsätter hon att heja på grannarna, fortsätter att handla sin mat, fortsätter att dricka sitt kaffe.

Men en dag kommer Evas granne Monika i hennes väg. Med sin spontana livsglädje och färgstarka personlighet stör hon Evas planer och en ofrivillig vänskap börjar spira. Monika styr sitt eget liv, tar för sig, ber inte om ursäkt. Monika backar inte för sorgen när alla andra gör det. För Monika verkar livet vara en sådan självklarhet.
Eller?



Min recension:
En bok om sorg och livsglädje, om två väldigt olika kvinnor som blir vänner. Jag läste ut boken på en dag och det är ganska ovanligt för mig. Jag är glad över att den slutade som den gjorde, mer säger jag inte. Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva för att göra den rättvisa? En läsvärd bok, jag ger den 3/5.

.........................................................................................................................................

Liv efter liv - Kate Atkinson
Tänk om du skulle ha ett oändligt antal chanser att leva om ditt liv. Skulle du till slut kunna rädda världen från ett oundvikligt öde? Skulle du ens vilja?
En kall vinterdag 1910 föds Ursula Todd. Tragiskt nog dör hon innan hon hinner ta sitt första andetag. 
En kall vinterdag 1910 föds Ursula Todd. Hon ger ifrån sig ett kraftfullt skrik och påbörjar ett minst sagt ovanligt liv. För hon dör gång på gång, på många olika sätt. Historien har stora planer för Ursula. Inget mindre än civilisationens öde ligger i hennes händer.

Kate Atkinson leker med tiden och historien på ett uppfinningsrikt och gripande sätt. Liv efter liv är en andlöst hisnande och fantasieggande berättelse. 


Min recension:Oj, var ska jag börja. Det är nu några dagar sedan jag läste ut boken och efter att ha läst andras recensioner på boken fick jag några aha-upplevelser och gillar den kanske ännu mera efter att ha förstått vissa saker. Eller andras teorier.
Vi får följa med Ursula växa upp och se henne dö om och om igen. Varje ett av hennes liv är olika och vissa av hennes val får oanade konsekvenser senare i livet. I vissa liv gifter hon sig, i vissa liv får hon barn. Hon har konstanta deja-vu känslor och kan ibland veta vad hon skall göra för att hindra att något skall hända eller rädda någon från att dö. Vi får läsa om andra världskriget och Londonblitzen, både från Ursulas liv i Storbritannien och om hennes liv i Tyskland.
Det är en unik idé och var verkligen intressant att läsa, jag var nyfiken på vad som skulle hända och tyckte det var en spännande, sorglig, hemsk och vacker berättelse.
Det är en historia med så många olika lager, ni kommer förstå om ni läser den!
Jag ger den 4/5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar