Portfolio

onsdag, maj 06, 2015

I bröllopstankar

Bröllop. Jag har inte skrivit om ämnet på en lång stund. I sommar blir det 3 år sedan vi förlovade oss, och nu när våra syskon planerar bröllop börjar man ju själv drömma om när det ska ske för oss. 
Jag hade faktiskt "planerat" att vi skulle ha bröllopet den här sommaren men det finns inga pengar som studerande och arbetslös/företagare och det är nog vi själva som får stå för kalaset så. Hä e söjs tå! 
Själv har jag bara varit på 3 bröllop i hela mitt liv och 1 av dem i vuxen ålder. Så jag har inte så mycket erfarenhet av hur det brukar gå till och därför har jag inte haft någon klar bild av hur jag (ok, VI ) vill att det ska vara. MEN nu på senare tid tror jag att jag börjar inse vilket slags bröllop jag (fan, VI ) vill ha. 

Om det skulle vara ekonomiskt möjligt skulle jag vilja gifta mig sommaren 2016, men skulle syrran bli sur om vi skulle gifta oss samma sommar? Även om hon gifter sig i början av sommaren och jag tänker slutet av augusti? Eller "stjäl jag din thunder då"? LOL. Okej, men nu vill jag dela med mig av hur mina tankar ser ut just nu. Pinterest är himmelriket!
Eftersom att vi är ateister gifter vi oss inte i kyrkan. Det blir magistraten för oss. Alternativt skulle jag vilja gifta mig på ängen på Nabba men undrar bara hur dyrt det är att betala för en vigselförättare att komma dit?
Någon som vet?

Just nu lutar det mot grå och lila som temafärger. Skitsnyggt! Ronnie vill ha grå kostym, vilket är så snyggt!

Men "emerald green" är så fantastiskt vackert också. Speciellt om jag vore rödhårig då. Fabulous!


Eftersom det inte finns en sådan lokal jag vill ha i det här landet och jag har inte råd att ha hela spektaklet utomlands tänker jag mig utomhusbröllop. Med tält. På en superfin äng bakom huset jag växte upp i. 
En sjö ligger nedanför och det är magiska solnedgångar. Låter ganska romantiskt va? 
Frågan är bara om det är too risky? Det är ju Finland. Vad gör vi om det öser ner? Och hur gör man om man ska ha ett band som ska spela i tältet och behöver el? Måste man dra massvis med sladdar då?
Är det ens möjligt? Answer meeeee! Så många frågor......Eller så kan man ju bara köra akustiskt?

Vår gästlista har varit färdig i två år redan......hehe. Jag var ganska ivrig där i ett skede så jag har nog en del på klart. Det blir ingen stor fest, mellan 50-70 pers, beroende på hur många av våra vänner tänker skaffa barn, hehe. Och hur många av mina au pair kompisar som har möjlighet att komma. 

Själva klänningen vill jag att ska vara ganska simpel, absolut ingen tyllskapelse som är stor som ett hus. 
Jag tänker mig mycket spets och den ska vara hellång. Någon slags urringning så boobisarna kan andas. 
Lite sådär boho-vibe över den, lockigt, långt hår, kanske en blomkrans i håret. Mmmmm. 


Själva festen vill jag att ska vara relaxed och laid-back. Mycket musik! Vi har många musiker i våra familjer och bland våra vänner och jag hoppas de vill uppträda, hehe. Jag vill att programmet/underhållningen ska vara rolig och skön, inga pinsamma "bortrövningar" och annat tråkigt skit (sori nu bara). 
Mycket god mat, CHOKLADKAKA ska vi ha och så skulle jag vilja släppa såna där paper lanterns i slutet av kvällen men vet inte hur miljövänligt det är, samt vad det finns för regler för det? 
Det behöver inte vara något dyrt kalas, men jag vill sätta pengar på en bra fotograf som följer med hela festen, mat och dryck samt musiken. Ja, tältet kostar väl också en del att hyra. Men annars köra på diy och budgetvänligt. Klänningen behöver inte vara någon Vera Wang direkt och jag kan ju köra barfota? 

Less is more. 
Ja, och så ska vi åka på honeymoon till Skottland. 
























Det är främst "The Highlands" jag är intresserad av. Börja kanske i Edinburgh. Åka Harry Potter tåget över Glenfinnan Viaduct, åka till Isle of Skye, sova i ett slott, se Loch Ness, se platserna där Harry Potter filmerna blivit filmad (hello nörd), åka till ett whisky-destilleri och bara njuta av naturen och varandra! Jag vill dit nu!!!




Så vad tycker ni om mina (våra) bröllopsplaner? 
Svävar jag på moln eller har jag logiska drömmar ang. bröllopet? 
HÄR hittar ni min inspirationsmapp med över 300 bröllopsrelaterade bilder och länkar.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att de verkar realistiska, och att köra på akustisk musik tycker jag skulle passa temat superbra! Ni spar ju en hel del pengar på att ha nära bekanta som kan uppträda också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, livemusik är nog ett måste för mig i alla fall :)

      Radera
  2. Svärmor-to-be ( ;) ) tycker det ser helt faaaabulous ut :D

    SvaraRadera